by • 24 januari, 2013 • Artiklar, NyheterComments (11)744

Mediakoll: Apples kvartalsrapport

Mediakoll: Kvartalsrapport

Som Apple-intresserade känns det ibland som att vi lever i två parallella universum. Efter gårdagens kvartalsrapport kunde vi läsa följande rubrik i DN ”Apples aktier dök efter svaga siffror”. Inledningen beskriver det hela som ”Apple visade mindre starka siffror i sin kvartalsredovisning på onsdagskvällen svensk tid. Bland annat såldes färre Iphone än marknaden hade räknat med. Istället för de 50 miljoner som analytikerna förutspått stannade Apples försäljning på 47,8 miljoner sålda exemplar.

Men samtidigt skriver vi ”Nytt rekordresultat för Apple” och frågan är hur det kan skilja så mycket i rapporteringen och detta år ut och år in?

Det som TT-artikeln som de flesta tidningar utgått i från tar upp är marknadens förväntningar, det vill säga analytikerna. De hade helt enkelt hoppats på ännu mer. Men frågan är om det är en riktigt ärlig nyhetsvärdering att rapportera det på det sättet.

För faktum är just det vi skriver – Apple har aldrig någonsin sålt så bra som man gör nu. Man säljer över 10 miljoner fler iPhone än samma kvartal förra året och även iPad-försäljningen ökar markant.

Vinsten är på samma nivå som förra kvartalet vilket betyder att marginalerna minskar. Det i sin tur förklaras med ökade produktionskostnader vilket är resultatet av att Apples produkter där form oftast sätts i första rummet blir allt svårare att tillverka.

Men i slutändan innebär denna kvartalsrapport att Apple inte bara slår sina egna försäljnings- och omsättningsrekord – man är också det företag som har gjort störst vinst på ett helår någonsin. Man är alltså just nu världens mest vinstgivande företag – någonsin. Om det är svaga siffror – vad krävs för att göra analytiker och media glada?

Andra som publicerat samma TT-telegram och rewrites på det: Sydsvenskan, Aftonbladet, Resume, SvD.

  • Martin Palm

    Det är egentligen inte så konstigt. Börskursens nuvarande nivå har ganska lite att göra med nuvarande vinst och värde. Den representerar marknadens framtidsvärdering av företaget. Så om marknaden tror att vinsten för nästa år skall bli t ex 20 miljarder dollar (bra absolut siffra) och den blir 19 miljarder (också bra absolut siffra) så leder det ju till att börskursen sjunker.

  • Peter Esse

    @Martin: Absolut. Min kritik är att jag anser att det är högre nyhetsvärde på de faktiska siffrorna för kvartalet och att Apple nu har slagit ännu ett rekord. Än vad börsanalytikerna tror.

  • Martin Palm

    Tyvärr ges alltid börsanlytikerna stort utrymme i media. De är ju på sätt vis inte mer än välbetalde bookmakers.

  • Jonas Igasto

    En krusning på ytan.. Någon som minns när den gick ned slutet -09? :)

    Kan borde vi införa ”börsanalytiker-modellen” i det verkliga samhället..

    Arne bilmekaniker kommer in till sin chef och säger:
    – Denna månad har reparerat 54st bilar, alltså 20% mer än förra månaden.
    Arnes chef säger då:
    – Jag trodde att du skulle reparera 60st bilar, så därför får du nu 30% lägre lön.

    Jävla ”låtsas-ekonomi”…

  • Stellan T Braak

    Tidningarna är lite för kreativa med sanningen så att man undrar hur de vrider till andra nyheter.
    Sätter de ingen heder i sitt arbete?
    För att inte tala om dessa analytiker. Förr i tiden kallade man dem medicin män och spåkärringar.

  • Daniel

    Den där effekten ni har på bilden är den mest irriterande effekten jag någonsin har sett. Skulle ni kunna byta ut den eller åtminstone använda den vid färre tillfällen?

  • Dan

    Jag förstår att den här sortens nyheter är svåra. Samtidigt som Apple gör ett kanonresultat så sjönk kursen med 10%. Bägge sakerna har ett nyhetsvärde, hänger ihop, men pekar åt helt olika håll. Det är svårt att få ihop bägge nyheterna i samma rubrik, antingen så skriver man om försäljningen, eller om börsvärdet. Och jag förstår att ett börsfall har högre nyhetsvärde än att försäljningen var ungefär som förväntat.

  • Jonas Åkesson

    Hur ser Apples framtid ut? Över en halv miljard iOS-användare som enligt undersökning efter undersökning är de mest nöjda kunderna. iPhone och iPad säljer bättre och bättre för varje ny modell. Gamla kunder återkommer och ny strömmar till. Säg vilket annat företag kan säga samma sak?

    Kommer de tjäna mindre pengar i framtiden? Ja relativt sätt eftersom de inte kommer kunna hålla sin bruttomarginal på 39%. Med 1000 miljarder i kassan kan man väl också tycka att det borgar för en viss stabilitet. Ekonomer och börsanalytiker brukar ibland räkna på något som heter P/E-tal och Apple ligger 50% bättre än genomsnittet.

    Kom inte och säg att ekonomi och aktier handlar om analys och att räkna. Det är gissningar baserade på allt annat än fakta.

  • Dan

    Jonas: Vad är det som säger att dom inte kan hålla sin bruttomarginal så högt? Apple har hållt den på den nivån i väldigt många år. (Säger jag utan att ha kollat mina fakta)

    Ekonomi skulle jag påstå består till 99% om analys och att räkna. Aktier är en helt annan sak, där skulle jag påstå att det är gissningar och förhoppningar som delvis är baserade på fakta. Aktievärdet på områden utan någon hype/spekulation är baserat på betydligt mycket mer fakta.

  • Mikamar

    Der är intressant att jämföra med hur man rapporterar från Microsofts kvartalsrapport idag. Här är ett bra exempel:

    http://www.svd.se/naringsliv/windows-8-gav-microsoft-rekordlyft_7857112.svd

  • Mikamar

    När Apples omsättning ökar med 18 procent till 54,5 miljarder dollar är det ”svaga siffror”. När Microsofts omsättning ökar med 2,7 procent till 21,4 miljarder dollar är det ett ”rekordlyft”.