by • 30 januari, 2013 • Artiklar, NyheterComments (11)1596

WyWallet – när företagen vill mer än kunderna

[youtube id=vbXXX2MEvXI]

Det finns produkter och tjänster vi vill ha, och det finns de som inte visste att vi ville ha men det finns också det vi inte vill ha. WyWallet – de svenska operatörernas samarbetsprojekt för att få oss att betala via telefonerna – verkar vara ett sådant.

Just nu kör WyWallet en reklamkampanj via bland annat Aftonbladet där de förklarar hur gammalt det är att använda kontokort och att deras app är det nya fräscha. De potentiella kunderna – Sveriges alla mobilanvändare – verkar emellertid inte imponerade.

Men historien om WyWallet började för flera månader sedan vid dess introduktion och snabbt uppmärksammades det att användaravtalet medgav att våra uppgifter såldes vidare till tredje part samt att det inte var helt lätt att ta tillbaka sitt medgivande för detta efter att man godkänt avtalet. Bättring lovades och sedan hörde vi inte så mycket mer från Wy Wallet.

SMS från Telenor

Detta meddelande har missuppfattats på ett sådant sätt att vissa trott att om de svarar ja så slipper de WyWallet och kan fortsätta som vanligt.

Men från och med den 1 februari måste vi vara anslutna till WyWallet för att kunna köpa en till exempel en SMS-biljett. Faktum är att vi ansluts automatiskt hos vissa operatörer när du försöker köpa via SMS efter att du fått första meddelandet om det och hos andra måste vi aktivt skicka ett SMS för att bli kund.  Det går även att registrera sig via via webbsidan eller via appen.

Osund konkurrens

I kombination med avtalets utformning och att du automatiskt kan ansluta utan att läsa nämnda avtal har vållat ännu mer kritik. Problemet är också bristen av alternativ. Vill du betala via SMS så är det detta som gäller med undantag för framförallt kollektivtrafikbolagen. Att alla operatörer står bakom en och samma tjänst skapar även frågan om det är helt i enlighet med våra konkurrenslagar. För närvarande kostar Wy Wallet ingenting att använda i denna form men det finns inget som hindrar dem att ta ut vilka avgifter de vill i slutändan – inte mer än att vi får sluta använda telefonen som betalning där WyWallet måste användas.

Operatörerna håller emellertid inte med och dessa frågor kommenteras av 3s presschef så här i annan artikel på ämnet.

Det finns inget tvång. Vi operatörer överlåter affären för sms-betalningar till ett nytt bolag för att vi ska kunna fortsätta att erbjuda tjänsten sms-betalningar. I samband med det har du som kund möjlighet att kliva av och inte följa med till det nya bolaget. Du väljer själv hur du gör. det är inte konstigare än att jag får besked från Shell att mitt Shelkort kommer att hanteras av Ikano finans från ett visst datum.
Villkoren för hantering av personuppgifter är identiska med andra betaltjänster på svenska marknanden. Jämför med vilket kontokort som helst. Vill man kunna göra kreditkontroller och kunna skicka ut fakturer måste man kunna lämna kunduppgifter till tredje part.
Nej, det är inget monopol. Det finns andra alternativ för sms-betalningar och ett stort antal andra aktörer på betalmarknaden, som bankerna, kreditkortsbolagen och en rik flora av startups. Konkurrensverket har dessutom prövat frågan och har inget att invända.

Därefter följer en rad kommentarer och motkommentarer som är väl värda att läsa.

Frågetecknen runt information till tredjepart och hur man avsäger sig detta har företaget förtydligat på sin webbsida:

WyWallet kommer aldrig att sälja vidare dina personuppgifter till tredje part. Utgångspunkten för WyWallet är att i framtiden skapa mervärden för sina användare, som exempelvis rabatter på sådant som den enskilde användaren verkligen vill ha. Alla har givetvis möjlighet att tacka nej till detta. Just nu pågår en process för att användare så småningom själva ska kunna välja vilka typer av erbjudanden man vill få, eller om man inte vill ha några alls. WyWallet jobbar nu med nya villkor som kommer att komma senast i februari.”

Undantagen

Både Stockholms Lokaltrafik (SL)  och Västtrafik valt sina egna lösningar medan endast Skånetrafiken är ansluten till WyWallet – övriga bolag har även de andra lösningar. SMS-betalningar som vi känner till dem idag försvinner därmed hos vissa och hos andra blir det praktiskt samma sak som innan med den skillnaden att du måste vara förregistrerad.

Övriga typiska SMS-betalningstjänster så som att betala för parkering fungerar som vanligt så länge vi är registrerade hos WyWallet.

Missförstånd

Kritiken slutar dock inte med tveksamma avtalsformuleringar och brist på konkurrens. Åsikterna om själva appen WyWallet är inte nådig den heller. Den är seg, ologiskt och omständligt enligt många av recensionerna i App Store.

Men framförallt handlar mycket av irritationen om en felaktig bild av att vi måste ladda appen/tjänsten med pengar för att kunna göra våra SMS-köp, eller för den delen ta det på faktura och därmed betala fakturaavgift. Det är inte nödvändigt – som privatpersoner kommer betalningarna på mobilfakturan som vanligt om vi vill. De som behöver appen (eller webbtjänsten för de som inte har möjlighet att ladda ner appen eller inte har någon smartphone alls) är företagsanvändarna och kontantkortinnehavare. Just företagsanvändarna som vill kunna göra privata inköp via sin företagstelefon är de som vinner på det här.

Det blir inte bättre av att även vissa WyWallet-anslutna företag påstår att uppladdning krävs. Wy Wallet själva underlättar inte på något sätt genom informationen på sin webbsida.  Faktum är att det är så otydligt vad som gäller att vi var tvungna att kontakta operatörerna för att höra vad som gällde i praktiken.

Ansvaret för all denna förvirring vi helt och hållet på operatörerna. I stället för att bara införa registreringskrav för alla som ville köpa SMS-biljetter med kontantkort (uppgifter på abonnemangsinnehavarna har de ju redan) så såg man en möjlighet att kombinera förändringen med införandet av en mobil plånbok med betydligt fler funktioner. I operatörernas värld är det viktigt att köp via mobilen inte kopplas bort från deras infrastruktur och att vi fortfarande skall vara beroende av deras tjänster. Detta har man inte riktig kommunicerat utan hänvisar mest   till den lag som infördes 2010. Detta till en så stor del att Finansinspektionen har känt sig tvungna att gå ut med ett klargörande.

I praktiken

Även om mycket av problemen som beskrivits har rört sig om missförstånd så blir det ändå omständligt för den som åker med olika kollektivtrafikbolag – det är den praktiska förändringen. Det andra problemet är att det helt plötsligt krävs ett ökad teknikmogenhet och det kan också ställa till problem för vissa grupper i samhället.

Det finns en viss ironi i att operatörernas försök till att ta kontrollen över mobilbetalningar är det som i sin tur skapar en våg av alternativa tjänster inom kollektivtrafiken. I grunden är det sunt att betalningsalternativen via våra mobiltelefoner blir flera och bättre men i detta fallet så skapar det onödigt mycket oro bland kunderna.

Och för er som är oroliga hur det fungerar i de stundande melodifestivalröstningarna kan vi berätta att det är lugnt. Där skall det inte spela någon roll om du är ansluten eller ej.

Fler artiklar på ämnet

  • Nicklas Ljungström

    En liten sak till. Företag som använder sms-betalningar är ganska låsta till Wy Wallet. Det är nämnigen operatörerna som äger de nummer man sms:ar till för att genomföra ett köp. Vilket innebär att om ett företag inte skulle välja Wy Wallet så måste man skaffa ett nytt nummer med alla kostnader för ny marknadsföring.

  • JS

    Rörande ”[missuppfattningen att] vi måste ladda appen/tjänsten med pengar”: Jag ser det som ganska självklart att Wywallet vill piska in sina kunder i fållan med parfymerade skosnören – de behöver ta marknadsandelar och skaffa kritisk (kund)massa. Om folk bara använder det som förr och tar SMS:en på vanliga mobilfakturan så har Wywallet ingen eller liten möjlighet att få t.ex. butiker att välja att erbjuda betalning den vägen. Om de vill få oss att ersätta plånboken (”WyWallet” bara måste vara ett internskämt i form av ”Why Wallet” resp. ”My Wallet” [vänd på W -> M], dvs. varför en plånbok när WyWallet finns, resp. WyWallet är min plånbok) och handla i Pressbyrån med telefonen så måste de ha en stor användarbas. Den riktiga kunden blir troligen butiken som får betala en vacker slant för att tillhandahålla tjänsten för sina kunder (du och jag).

    Jämför Cashkorten – de floppade för att det var nästan inga butiker som hade terminaler för det.

    Wywallet är gratis *nu* men redan till sommaren kostar det pengar att t.ex. föra över pengar mellan Wywalletkonton. De inför dessutom en mur för att hindra dig ifrån att ta ut pengar från ditt konto till ett vanligt bankkonto (3% enligt webbsidan). Återigen jämför med Cashkorten – och Paypal som är berömda för sina försök att låsa in användaren.

    Nej, jag är inte imponerad av WyWallet så långt, vi får väl se om de lyckas i konkurrensen (vilket jag iofs inte missunnar dem, Visa mfl är snordyra för butikerna) men jag hoppas att de lyckas på grund av en bra tjänst och inte på grund av fulspel.

  • Tobias

    T ex säger VL, Västmanlands Länstrafik att sms-biljetter inte kommer att gå via WyWallet, utan kommer att fungera som vanligt och att man kan använda en icke ”smartphone” vilket annars krävs av WyWallet för smsköp.

  • Alex

    SL har nytt nummer för Sms-biljetter för att kunden ska slippa WyWallet.

  • Ytterligare en kritik jag har mot WyWallet (som när jag försökte sätta mig in i vad WyWallet kunde erbjuda) är att programmet (i alla fall då) inte tillät lösenord som var längre än åtta tecken, vilket för mig som insatt i utveckling av säker mjukvara innebär att de inte bygger på en säker lösning. Jag är själv kanske överdrivet noggrann, och har aldrig ett lösenord under 12 tecken, men oftast fler – och bygger man ett system rätt så ska inte längden spela någon roll. Denna antydan på att de inte har hanterat säkerheten rätt i kombination med att de då skrev att man till och med kunde koppla tjänsten direkt till ens VISA-kort, så att det citat “automatiskt fyller på mitt konto när det börjar ta slut” gjorde att jag avinstallerade programmet och skrev ett upprört blogginlägg här:
    http://stavegard.se/david/wywallet-varfor/

    Jag följer debatten kring WyWallet just för att jag irriterar mig på bur vårdslöst de slänger med våra rättigheter, och jag är glad att jag läste igenom användarvillkoren innan jag gick med på det där.

  • Spooky

    WyWallet kommer bli en flopp. Det är så många fel i tänket bakom WyWallet att det omöjligt kan bli nått att räkna med. Hoppas jag.

  • Alex

    Har inte hört någon säga nått positivt om WyWallet…

  • Nicklas Ljungström

    Med den insyn jag har i Skånetrafiken tror jag att WyWallet eller andra sms-biljetter kommer att vara en tillfällig lösning för kollektivtrafikens biljetter (åtminståne i Skåne). Däremot i SL-området som har man en annan konstruktion för att räkna fram priset på biljetten som mer lämpar sig för sms-betalningar än i Skåne kanske det kommer att fungera även i framtiden.

    Vad jag känner till arbetar Skånetrafiken på att ta fram nya lösningar men det är inte något som är färdigt för lansering på ett tag. Med dagens lösningar kan man bara köpa skånska sms-biljetter i stadstrafiken. Detta eftersom sms-meddelandet kunden ska skicka in bör vara lätt att komma ihåg. Det skulle aldrig fungera att ha en sms-biljett för resor över hela länet. Antal koder kunden skulle känna till är alldeles för många. Det är ca 200 zoner man måste ju minst ange start och mål-zonerna för att få ut en biljett inte ens busscahörerna kan alla olika zoner. Försök att gå på stadsbussen och be om en biljett till en plats i andra ändan av Skåne som inte är någon av de stora städerna :-)

    Sen om WyWallet kommer att ha framtiden för sig. Jag tror det, tänk bara på hur många som röstar i melodifestivalen.

  • Anders Nilsson

    Det är tydligt att den som har skött PR och press för WyWallet borde få sparken. Så oerhört dåligt skött.
    Man behöver t.ex. inte ens appen om man bara ska göra SMS-köp.
    Det blir inte bättre av att de anlitade en inkompetent designbyrå.
    Jag har t.o.m. hört att de har ignorerat varningar som en av deras underleverantörer har gett där de varnat för alla dessa misstag.

  • Hade ett flertal mail-konversationer med MyWallet i höstas. De gav sådana märkliga svar, som inte stämmde överens med villkoren de hade på sin hemsida. Så jag AVSTÅR helt från SMS-köp.

    Hela denna märkliga process är inte en följd av Betaltjänstlagen. Det är en följd av teleoperatörernas tolkning av Finansinspektionens tolkning av Betaltjänstlagen, som i sin tur är en tolkning av EU:s betaltjänstdirektiv.

    För varje steg som någon tvingas tolka en dålig lag, ökar implementeringen och i slutändan maximeras samhällskostnaden när alla olägenheter hamnat längst ner hos dem som inte kan skicka den vidare.

    Hur vore det fall politikerna i SL’s styrelse hade modet att tolka Betaltjänstlagen så att köp under ett visst belopp, per månad, per mobilnr, inte behöver registreras?

    Majoriteten av penningtvätt sker inte genom att köpa SL biljetter, utan hos våra storbanker.

  • Ken Burns Effect

    Nu stormar det kring WW igen!

    Bidrag till välgörenhet minskar efter ny betaltjänst:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5458751

    Wywallet: Lagen kräver registrering:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5458787