Övrigt

Annonsblockeraren Crystal börjar vitlista företag som betalar

Uppdatering 25/9: Artikeln uppdaterad med nya uppgifter från Crystal-utvecklaren

Efter att Marco Arment av vad som närmast kan kallas moraliska skäl plockade bort sin bästsäljande annonsblockerare på App Store stod det klart att Crystal var den stora vinnare. Crystal, som vi tidigare tipsat om, är den annonsblockerare som säljer bäst i App Store sedan iOS 9 lanserades.

Till skillnad från andra annonsblockerare ger Crystal inga möjligheter för användare att själva vitlista de sajter där de faktiskt vill att reklam ska visas. Och med den information som nu framkommer kan det ha funnits en medveten avsikt med just detta redan från start.

Samarbete med Eyeo:s Adblock Plus

Crystal-appens utvecklare Dean Murphy berättar för The Wall Street Journal att han ingått ett avtal med Eyeo GmbH – bolaget som står bakom en av de största annonsblockerar-tilläggen till datorer, Adblock Plus. Eyes har länge tillhandahållit Adblock Plus, och har sedan flera år tillbaka också tjänat pengar på att låta annonsnätverk betala för att vitlistas och därmed få igenom sina annonser även till Adblock Plus-användare. Detta är inget Adblock Plus hycklat med; deras officiella målsättning är att rädda webben från “dåliga annonser”, och de annonser som tjänsten låter vitlistas mot betalning genomgår en validering för att bland annat inte vara för påträngande.

Överenskommelsen mellan Eyeo och Dean Murphy innebär nu att samma köpta vitlistor som Adblock Plus använder sig av kommer att implementeras i Crystal. Det i sin tur innebär att iOS-användare som använder Crystal eventuellt kommer att börja få se fler och fler annonser beroende på i vilket utsträckning annonsörer och annonsnätverk anser att det är värt att köpa in sig för att bli vitlistad. För Murphys del innebär detta rent ekonomiskt att han kommer att få en provision på de intäkter som annonserna genererar på iOS via vitlistan.

Uppdateras inom “6-10 veckor”

Appen kommer att uppdateras inom 6-10 veckor, och i samma uppdatering kommer Murphy att att aktivera två inställningar i appen: en för att aktivera eller avaktivera de Adblock Plus-vitlistorna, och en för att själv kunna välja specifika sajter där annonser ska visas. Tusenkronorsfrågan i nuläget är om den förstnämnda inställningen kommer att vara opt-in eller opt-out.

Även om Crystal ger användarna möjlighet att avgöra huruvida de ska delta i Murphys nya affärsmodell eller inte är hela förfarandet något bisarrt och rörigt; Annonsblockeraren som just tjänat pengar på att tusentals användare vill slippa se annonser börjar nu också tjäna pengar på att visa sina egna användare annonser.

[via: http://www.theverge.com/2015/9/24/9393941/clear-ios-ad-blocker-offering-paid-whitelist “The Verge”]
[source: http://www.wsj.com/articles/propelled-by-apple-ad-blocking-cottage-industry-emerges-1443115929 “WSJ”, http://murphyapps.co/blog/2015/9/25/on-acceptable-ads “Dean Murphy”]

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!