Övrigt

Apple och Google börjar rata Flappy Bird-kopior

Efter den märkliga historien om succéspelet Flappy Bird och dess utvecklares plötsliga vändning har många utvecklare tagit chansen för att fylla det tomrum som Flappy Bird lämnade efter sig, och antagligen för att försöka norpa åt sig en del av de beryktade dagliga intäkterna på 50 000 dollar som Flappy Bird ska ha genererat i reklamintäkter.

Ett smart drag tycker vissa, girigt och fult tycker andra.

Nu har dock både Apple och Google satt ned sina fötter och börjat neka appar med ordet “Flappy” i titeln. Som argument använder Apple App Store-riktlinjerna, och i synnerhet den paragraf som bland annat förbjuder utvecklare att utnyttja andra populära appars dragningskraft.

Reasons:

22.2: Apps that contain false, fraudulent or misleading representations will be rejected
22.2
We found that your app, and/or its metadata, contains content that could be misleading to users, which is not in compliance with the App Store Review Guidelines.
We found your app name attempts to leverage a popular app.

En utvecklare som nekats tycker att det är orimliga argument då orginalspelet faktiskt är borta från App Store:

De spel som redan lyckats ta sig igenom App Stores höga grindar verkar enligt Techcrunch ha fått krav på sig att byta namn eller riskera att tas bort. Flappy Bee har exempelvis blivit Jumpy Bee,

Google å andra sidan åkallar spam-sektionen från deras riktlinjer, vilket inte riktigt känns lika pricksäkert i detta fall.

[via: http://9to5mac.com/2014/02/15/played-out-apple-now-rejecting-apps-that-attempt-to-ride-flappy-birds-tailfeathers/ “9to5Mac”]
[source: http://techcrunch.com/2014/02/15/apple-google-begin-rejecting-games-with-flappy-in-the-title/ “TECHCRUNCH”]

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!