Övrigt

Efter ännu ett rekordkvartal för Apple – Så ser framtiden ut

Några av er har önskat en analys av Apples senaste bokslut, så här kommer några funderingar. Kommentera gärna.

Apple levererade ännu ett rekordkvartal. iPhone upp, Apple Watch upp, Mac upp, App Store upp, iPad något ned. Omsättningen ökade 33%, vinsten ökade 45%, både försäljning och vinst överträffade marknadens förväntningar plus att den så viktiga vinstmarginalen otroligt nog ökade ännu mer. Apples kvartalsvinst översteg Apples sammanlagda vinst för hela 2012.

Apple har nu över $203 B USD i kassan, vilket kan jämföras med Joakim von Ankas förmögenhet på $65.4 B USD eller allt Smaugs guld värt $54.1 B USD enligt Forbes. Man vet att det är jävla mycket pengar när man måste jämföra med påhittade figurer.

Försäljningen av iPhone nådde nya rekordnivåer för vårkvartalet. upp 59% sedan förra året. Siffrorna för Apple Watch avslöjas inte (vilket Apple meddelade redan i höstas) men försäljningen är enligt Apples finanschef minst 1 B USD (alltså mer än Microsofts Surface).Tim Cook meddelade att de sålt fler Apple Watch än iPhones och iPads under dessa produkters introduktionskvartal, vilket innebär kring 3-5 miljoner klockor. Apple Watch omsätter nu lika mycket per kvartal som hela Schweiz klockindustri omsätter per månad. När vi närmar oss jul tror jag det blir tvärt om.

Intressant är att iPhone fortsätter växa och mer än dubblade sin försäljning på bland annat den tyska marknaden. Minns jag rätt från tidigare siffror ökar iPhone i USA och på alla nordeuropeiska marknader, medan Italien är det enda land där Android verkar öka i Europa.

Detta stämmer med uppgifter jag får av de svenska operatörer jag talat med. Alla avskyr Apple på grund av deras självständighet och deras ovilja gå med på operatörernas villkor, men samtliga rapporterar att det är näst omöjligt sälja annat än iPhone i många segment. ”Den som har råd, köper iPhone.”

Förvirringen kring alla Android-modeller medför alltså någon slags trygghet just att det finns en och endast en iPhone. Detta är något som Apple trycker på i sina reklamfilmer ”If it’s not an iPhone, it’s not an iPhone.”

https://www.youtube.com/watch?v=wl3PlrPq8sw

Så långt allt bra.

Men marknaden kände sig besviken på Apples något försiktiga prognos för nästa kvartal, alltså det trista sommarkvartalet som i princip saknar nya produktlanseringar. Apples prognos ligger på samma nivå som det senaste rekordkvartalet, men detta räckte inte och marknaden straffade Apple med en värderingsmässig nedgång på 10% (som nu har återhämtat sig något).

Några reflektioner på detta

1. Apple skiter i vilket. Med en kassa som motsvarar två svenska statsbudgetar har man en position där ledningen inte panikslaget behöver springa och jaga siffror till varje kvartalsrapport. Förutom att Apple givetvis ska ha en god IR-verksamhet så kan Apple och dess ledning unna sig lyxen av att få sköta verksamheten själva och enligt plan.

2. Apples fjärde kvartal är alltid ett trist kvartal. Juli, Augusti och September kan dra lite nyförsäljning datorer inför skolstart och lite mer Apple Watch på nya marknader, men i övrigt tror jag Apple vill undvika bränna krut i onödan. (Nästa kvartal är alltså Apples fjärde och sista i Apples bokslutsår, men det tredje om vi räknar vanliga kalenderkvartal.)

3. Nya iPhone, troligtvis 6C, 6S och 6S Plus, lanseras i slutet av fjärde kvartalet. När och hur dessa nya mobiler lanseras kan vara ett tecken på hur bra eller dåligt det går för Apple eftersom Apple kan påverka resultatet genom att lansera iPhone tidigt, i början av september, och på fler marknader än normalt. Eller tvärt om, sent i september och på få marknader. På så sätt kan Apple få ett OK resultat även trista Q4.

3. Apple kommer satsa allt på att göra ännu ett rekordresultat för Q1 (alltså sista kalenderkvartalet i år, oktober, november och december) som alltid brukar vara Apples (och många andras) bästa kvartal just med försäljning inför jul- och nyår.

Även år kommer Apple kunna reglera sin försäljning genom att släppa iPhone snabbare och på fler marknader eller tvärt om, men också genom Apple Watch som jag tror kommer återfinnas i många julklappspaket då den är perfekt prissatt för att ge till sin partner eller vuxna barn.

4. Många frågar mig ”när kommer nya AppleTV?” och det hade inte förvånat mig om den är färdig för produktion för länge sedan och ligger och väntar på rätt tillfälle, kanske tillsammans med en netflixliknande tjänst, inklusive en ny typ av tablå-TV liknande Beats 1 fast med hela det magnifika utbudet av TV-serier och videofilmer på iTunes.

5. Om försäljningen av iPhone 6S i Q1 inte blir så hög som Apple förväntar sig, kommer detta öka Apples ansträngningar att få ut andra produkter på marknaden för att kompensera:
• ny AppleTV
• ny iMac 21” med 5K
• ny Mac mini med bättre processor eller billigare MacPro
• Uppgraderade modeller med ”pro-prestanda” MacBook
• ny 12” iPad Pro
• andra nya produkter eller tjänster

Om försäljningen av iPhone 6S går som planerat eller ännu bättre, kommer vi kanske inte få se dessa produkter och uppdateringar förrän Apple Q2 eller till och med Apple Q3 (eftersom Apples Q2 också tros bli bra bl a på grund av kinesiska nyåret). Om försäljningen av iPhone 6S går åt fanders kommer vi få se rabatter, kanske inte bara på iPhone utan även på Apple Watch och framförallt prissänkningar på iPad.

6. Finns det inga problem? Jodå, Apple Music är för krånglig, för byråkratisk och hopplös att jobba med om man är van vid Spotify och Deezer.

Samma kritik gäller i viss mån iCloud och iCloud Drive. Att Apple börjar övertänka, överplanera och krångla till saker så förbannat tyder på att kommittébesluten håller på att ta över och det är inte bra.

Apple är för beroende av iPhone och står och faller med att nästa version måste bli en succé. iPhone 6 blev en fantastisk succé, men frågan är hur det 2016 går med iPhone 7 eller 2018 går med iPhone 8? Never ending orosmoment.

Apple har fortfarande svårt komma in på företagssidan och jag står fast vid mitt antagande att man förr eller senare kommer vilja gå samman med IBM.

I flera år har marknaden för smarta mobiler och plattor varit större än den traditionella PC-marknaden, nu är även Apples iPhone och iPad större. Många vill INTE inse detta då de egna kunskaperna blir inaktuella och den egna världsbilden störs. Motståndet är ett stort hinder för oss som vill framåt och tillvarata nya möjligheter.

Ingen vet vad nästa stora produkt kommer bli. Om det nu blir någon. Apple skulle kunna köpa SONY och ge sig in i hemelektronik, men varför? Apple skulle kunna tillverka kameror, men varför? Apple skulle kunna tillverka bilar, men varför? Termostater, glödlampor, kylskåp, men varför?

Jag tror på nya marknader, exempelvis finansiering. Vad kan Apple göra med snart en miljard kunder, registrerade med kontokort och allt? Om Nordea, Swedbank och SEB kan flå sina kunder med vinster på 27 miljarder kronor förra kvartalet, vad skulle Apple kunna göra? Worldwide? Always on?

Oavsett är det intressant att notera hur Apple väljer spela efter sina egna regler. ”Alla” experter dömde ut Apples chanser på nya marknader som Kina eftersom Apple inte hade en lågprismobil och därmed inte kunde konkurrera med volym och små marginaler, som ”alla” visste var den enda möjligheten.

Apple svarade i stället med att _höja_ priset med $100 på iPhone som blev den bäst säljande mobilen på den kinesiska marknaden. Det är så man gör för att dra in 92% av vinsterna i mobilbranschen.

Den som leder får se®.

(Denna text publicerades först på Facebook)

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!