by • 12 februari, 2009 • NyheterComments (0)573

Eric Gadd – med musiken i sin MacBook

 

Eric Gadd

Eric Gadd sjunger och spelar gitarr direkt in i micken i sin MacBook Pro. Rytmer och musikslingor som han spelat in i sin telefon laddar han över via Bluetooth. Allt samlas i en mapp på skrivbordet. När den är full av idéer går han in i sin lilla men kraftfulla digitala studio och det är på en 23-tums skärm hans plattor blir till. 

Eric Gadd tycker själv att han är tekniskt överdimensionerad när det gäller datorer för att komponera musik. 

– Jag skulle kunna göra en platta nästan helt och hållet i programmet Garage Band på MacBooken. 

Efter att ha tankat ner Eric Gadds senaste platta; ”Stockholm står kvar men jag ligger” startar jag låten ”Tvåhundratusen” i iTunes. 

Trombonstötarna slår i magen. Eric Gadds ljusa falsett lyfter upp mig med lätthet. Rytmen och beatet blir mina hjärtslag. Skuggan av Prince sveper förbi men sen är det Gadd – på svenska. ”Du är förlåten det funkar på mig!” 

I somras kom Eric Gadd ut med sin senaste platta. Den var på svenska. Efter tio plattor i diskografin där åtta är på engelska och två på svenska stiger Gadd fram igen från Stockholm, i språket och i titeln. 

Steget kan tyckas långt och långsökt från Djungelboken till ny soulplatta. Men nix! Eric fick ett beställningsjobb från regissören Alexander Mörk-Eidem att komponera musik till Djungelboken. Det var lite fräckt – som Baloo säger ”Kom igen grabben – det svänger ju!” – det passade Gadd alldeles utmärkt. 

– Ja, det var kul med ett beställningsjobb. Det ger inte så stort utrymme för konstnärlig ångest. Jobbet bestod av 13 låtar och jag gjorde det ganska opretentiös. Det kan vara skönt att ge sig själv en uppgift rak av. Efter Djungelboken kom skivbolaget med idén om en platta. Då var det naturligt att tankarna kom kring en platta på svenska. 

Konstnärliga processen tar tid 

Sedan Eric Gadd kom ut med sin första platta 1989 har det blivit omkring två och ett halvt år mellan plattorna. Är det kort eller lång tid? 

– Det kanske verkar fånigt med tanke på dagens teknik, men det har visat sig att min konstnärliga process behöver den tiden. Den senaste plattan blev en utmaning både med språket men också på grund av kortare produktionstid. Jag hade under ett tag känt att jag ville ha en ny utmaning. När frågan kom från skivbolaget kändes det helt rätt. Det blev roligt och fyllt med mycket inspiration. 

Vi får backa ända till 1989 för att hitta låttexter från Gadd på svenska. Det är nästan 30 år sedan. Resten av Eric Gadds skivproduktion är på engelska. Mellan 1991 och 2001 pendlade Gadd mellan New York och Stockholm. 

– Jag och min sambo Cornelia blev helt enkelt förälskade i New York men vi behöll ändå en del av vårt liv i Stockholm. Det har varit fullt naturligt för mig att skriva på engelska. Utmaningen att skriva på svenska igen gjorde att minnen från förr kom tillbaka. Själsligt material dök upp igen. 

Den senaste plattan blev ett återbesök i smärtan. Sist jag skrev på svenska hängde jag med breakdansarna i Kungsträdgården. Jag sprayade mitt namn på skolporten som någon slags protest och hämnd på skoltiden. Nu är jag äldre och har perspektiv, menar Eric. 

För lite mer än ett och ett halvt år sedan fick Eric och Cornelia dottern Leonora – ”ett mirakel”. Paret har stannat upp och bor nu i en lägenhet på Östermalm i Stockholm. Cornelia sysslar också med musik och det gör att både hon och Eric ”pendeljobbar” från arbetsrummet. Deras gemensamma studio ligger i anslutning till lägenheten. 

Eric Gadd

Komponerar i en bärbar Mac

Vi har ett arbetsrum/studio med mycket teknik. Idag behöver jag som musiker inte ha en stor studio eller hemstudio. Jag gör mina skivor på min MacBook Pro. När jag samlat ihop alla idéer och ljud går jag in i en studio ett par dagar för slutfinish.

– Navet i min musik är Logic Pro – program för ljudinspelning och ”sequenser”. Jag jobbar nu i version 8.0 och har följt utvecklingen av programmet sedan dess början i princip. Jag har Mac Pro med en mängd ljudinterface från Apogee och Native instruments.

Sparar ljudidéer i telefonen

Men trots att Eric Gadd har all teknik en musiker kan önska, sitter han sällan i arbetsrummet och komponerar eller laborerar med rytmer. Experimentlustan, testandet, och inspirationen kommer i ofta i den dagliga miljön med betydligt enklare teknik.

– Första delen av processen är ”öppna perioder” av kreativitet. Jag sjunger in små melodier eller spelar in små rytmkomp på min telefon. Andra steget blir ofta när jag är på resande fot. Då brukar jag ”blåtanda” in slingor och rytmer från telefonen till MacBook Pron. Jag skapar en folder som jag samlar alla snuttar i. När jag har tillräckligt mycket går jag in i programmet Garage Band. Det programmet är en riktig pärla. Jag undrar om Macanvändarna verkligen har insett hur bra Garage Band är. Jag skulle kunna göra mina plattor nästan helt och hållet i det programmet.

När Eric sen testat med gitarren till de inspelade snuttarna skissar han genom att sjunga in direkt in i datorns mikrofon. 

– När jag senare går in i studion öppnar jag dokumentet i Logic Pro och fortsätter skapa kring det. Ofta är det originalljud från enkla inspelningar som finns kvar i låtens slutversion. I låten ”Tvåhundratusen” på senaste plattan, är det till exempel en handklappning från min mammas och pappas lägenhet när vi var på Gotland, säger Eric Gadd och ler.

Sista touchen vid ett gammalt mixerbord

Även om Eric Gadd sätter samman rytmer, ljud och olika riff direkt in i Macen och editerar, unnar han sig lyxen att lämna materialet till professionell mixning. Mixaren Simon Nordberg har det konnässöröra som Eric Gadd vill ha och får ge låtarna den sista touchen vid ett gammalt traditionellt mixerbord.

– Layouten i musikprogrammen är ofta mycket visuella och många musiker kör med dubbla skärmar. Många väljer att ha den linjära tidsaxeln på en skärm och den fullvärdiga virtuella studiomiljön på en annan skärm. Jag har en 23 tums skärm och har allt på samma. Det har bara blivit så och nu är jag van vid det, säger Eric.

Influerad av elektronisk musik

Nya albumet är till största delen inspelad i Erics egna arbetsrum. Som den självutnämnda teknikfreak han är har Eric byggt upp en imponerande produktion med en tämligen begränsad maskinpark och lyckas få till ett resultat som slår många större studior på fingrarna.

– Jag är starkt inspirerad av tidig elektronisk musik typ Kraftverk. För mig är det mekaniska, maskinella ljudet en del av estetiken. 

Den elektroniskt monotona musiken blev inspiration till hip-hopens födelse och det maskinella, upprepande, har ofta legat som en röd tråd genom afroamerikansk musiktradition.

James Browns trummisar till exempel har spelat extremt repetitivt och monotont. Inspirationen till trumkompet i låten Funky Drummer fick trummisen Clyde Stubblefield från ljudet av en tvättmaskin. Det finns naturliga kopplingar afroamerikansk musik och det maskinella ljudet i datorer, menar Eric Gadd.

Enkelhet och subtila skillnader

– Jag har gjort en resa framåt för att effektivisera mitt sound. De låtar jag tycker är bäst är de enklaste. Jag har kommit till ett läge där jag vill renodla och förenkla musiken så subtilt som möjligt. Framöver skulle jag vilja jobba och knyta an till den nya svenska generationen inom soul, hiphop & RnB.

Medan vi fortsätter att lyssna på spåren från ”Stockholm står kvar men jag ligger ” går Eric Gadd in i en ny öppen kreativ process. Han samlar ljud och rytmer i mappen på sin MacBook Pro på ett hotellrum någonstans. Kanske sitter han i soffan medan dottern Leonora leker på golvet i lägenheten i Stockholm, eller så tar han flyget till New York för att träffa musiker för några dagars ensambelspel i en studio. Hemma i Stockholm igen går han in i sitt teknikfyllda arbetsrum för att mixa och editera ljud och rytmer i sina program. Vi kan se fram emot en ny spännande platta på engelska eller kanske på svenska, men helt säkert gjord i Logic Pro och Garageband.

Text: Karin Christofferson

Fotograf till denna artikel är Daniel Lundkvist som även tagit omslagsbilderna till de båda numren av papperstidningen. Han är inte bara en oerhört skicklig fotograf utan fixar även retuschen efteråt. Besök Daniels webbsida på pikkfoto.se.