Övrigt

Förbättrad prestanda i nästa Android-version – Android L

I nästa Android version så har Google nu avslöjat det som vi tidigare hört rykten om, en ny runtime vid namnet ART (Android RunTime). Denna har kraftigt förbättrad prestanda som inte kräver att utvecklare behöver göra något alls, alla applikationer kommer automatiskt använda ART när det finns tillgängligt.

Förutom kraftigt förbättrad prestanda så innebär det också bättre minnesanvändning samt att den har stöd för kommande 64-bitars arkitekturer. Deta hela är fortfarande cross-platform och kommer alltså funka på 64-bitars platformar från både ARM och Intel.

Google har även gjort förbättringar på grafikprestandan med hjälp av något som heter Android Extension Pack. Det ger stöd för avancerade grafik-funktioner som tesselation, genometry och computer shaders samt bättre textur-komprimering. Allt detta visas upp genom ett väldigt snyggt live-demo av den senaste Unreal-motorn.

Slutligen så berättar man om förbättringar i batteriprestandan. Detta sker under Project Volta. Det första som visas upp är ett bättre verktyg för utvecklare för att kunna mäta exakt vad som förbrukar batteri i din app. Utvecklare får också möjlighet att styra hårdvaran i större utsträckning, vilket ger en möjlighet att t.ex. klocka ner processorn.

Google avslöjar också att utvecklar-verktygen för L-versionen kommer i en preview-version för alla utvecklare idag.

[related]Mer från Google I/O[/related][display-posts tag=”IO2014″ image_size=”thumbnail” order_by=”date” order=”DESC” posts_per_page=”5″]

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!