Övrigt

Fredsplanen för Adobe och Apple

InfoWorld har lagt fram ett förslag som enligt dem ska stilla oroligheterna mellan Apple och Adobe i avseende på Flash-stödet i iPhone OS.

Deras förslag koncentreras till fyra punkter:

  1. Apple tillåter Flash Video-stöd i iPhone. Det innebär att ingen skadlig eller ooptimerad Flash-kod kommer kunna köras på Apples maskiner utan att de har kontroll över det.
  2. Adobe släpper Flashs kärnteknik till någon standard-organisation, typ ISO eller ECMA, så att den är fritt tillgänglig att implementera och utveckla för Apple (och alla andra) utan Adobes godkännande.
  3. Skapa en certifierad funktion att bygga iPhone-program via Flash. Detta innebär att somliga funktioner i Flash tas bort medan andra läggs dit, till exempel touch-kontroller.
  4. Skapa en speciell Flash-certifiering i Flash-webbapplikationer, som man då kan anta ska kunna köra i Safari på iPhone.

Det var det objektiva rapporterandet det, här kommer min analys:

Personligen tror jag inte att Apple kommer ta detta förslag på större allvar och det finns många anledningar till detta. Först och främst känns detta som massa saker som Apple ska tillåta och ändra på sig. Det är bara punkt 3 som ligger på Adobe, resten är Apples eftergifter.

Varför ska Apple stödja ett stängt, meningslöst och gammalt videoformat, dvs FLV? Apples ställningstagande är att stödja den öppna och etablerade industristandarden MPEG4. Till och med Adobe stöder MPEG4 i Flash, så varför inte kräva av Adobe att till fullo följa vedertagna industristandarder istället? FLV som videoformat är helt och komplett meningslös. Servera ren MPEG4 istället Adobe! Detta är ju vad alla andra som bygger webbläsare vill också.

Att öppna upp kärntekniken i Flash är förvisso en bra sak, men Apple och många andra använder redan öppna standarder för att göra det som förslaget vill ska öppnas. HTML, CSS, JavaScript är redan öppet och Canvas, SVG, MPEG4, osv är också öppna. Om Adobe ska göra en insats här så kan de väl hjälpa till att förbättra dessa tekniker hellre än att öppna upp ytterligare ett format som fragmenterar marknaden. Alla andra har ju ändå kommit överens om att HTML5 och associerade tekniker är vägen framåt.

Varför ska Adobe och Apple samarbeta om att göra en specifik iPhone-export till Flash? Varför kan inte Adobe göra en HTML5 Webb-export som nyttjar ovan nämnda, redan vedertagna och etablerade standarder? Då kommer deras appar automatiskt funka överallt annars också: Mac, Windows, Linux, Android, Windows Phone 7, iPhone, webOS, Symbian osv osv osv.. Sedan går det relativt enkelt att använda Apples paketering för iPhone-appar om man vill distribuera den via AppStore (eller annan smartphone-affär). Och Adobe behöver inte längre bygga och underhålla säkerhetshålet och resursslukaren som heter Flash Plugin. Den är ju bara ett sätt att låsa användare och utvecklare till Adobes stängda värld.

Varför ska Apple särbehandla program skapade av just en specifik tredjepartsleverantörs verktyg? Det om något är ju att nyttja sin särställning på marknaden att ge polarna favörer. Och då pratar jag om Adobes och Apples särställningar. Måste de inte släppa in eller bli stämda av sådana som Microsoft med Silverlight, .NET, XNA och C# då? Eller Oraclemed Java? Eller RealBasic, Qt, och mellanlager för BlackBerry, Android och Symbian…? Steam? Emulatorer? Och plötsligt är vi tillbaka där vi är idag på alla datorplattformar, exakt där Apple inte vill att vi ska vara. Som jag skrev innan, skapa en app med standardweb-tekniker och paketera den som en iPhone-app. Då behöver man ingen specifik hantering av Adobe-byggda appar. Och dessa appar är enkelt portade till alla andra plattformar också.

Inget av dessa åtgärder löser dock det sista och viktigaste av de sex tankar om Flash som Steve Jobs skrev om i sitt brev, nämligen att om Apple överlämnar kontrollen för plattformen till någon tredjepartsleverantör så kommer det leda till en sämre plattform för användarna och utvecklarna. Man kommer tvingas till minsta gemensamma nämnare-utveckling, och det är skitdåligt. Se bara på de 13 år det tagit för Adobe att ta Photoshop till Cocoa som tillkännagavs som primär plattform för Mac OS X redan på WWDC 1997. Då var Flash i version 2, HTML i version 3 och Photoshop i version 4. Inte ens Windows 98 hade skeppat än.

Ser man till Adobes track record för att anamma Apples nya teknologier så kommer de kanske ägna sig åt iPhone-optimering av Flash runt 2020 eller så, om de alls hade gjort något. Apples förslag till Adobe är att följa industristandarder och låta Apple sköta stödet för det på sin egna plattform.

Vad tycker ni? Apple bygger för framtiden, Adobe bygger för att perpetuera sin lukrativa men instängda lösning. Apple lämnar en hel massa av sina egna tekniker bakom sig till exempel Carbon, QuickDraw, QuickTime och AppleScript. Jag ser inga Mac-utvecklare grina illa över att de inte kan använda de verktygen för att bygga iPhone-program.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!