by • 10 maj, 2009 • NyheterComments (15)440

Historien om Apples spelkonsol

Bandai

I dagarna har det rapporterats om att Apple skulle vara intresserade av att köpa Electronic Arts, ett av världens största spelutvecklare och -distributör. Detta är självfallet ett helt orimligt rykte och kommer inte att hända men det får ju en att fundera över Apples historia när det kommer till spel. En något brokig sådan. När det kommer till  iPod touch så har den utvecklats till att bli en riktig fin liten bärbar spelmaskin, något som Apple inte är sena att påtala. Till våra kära Macar däremot är det fortfarande skralt även om Intel-processorn har gjort att det både går att installera Windows på dem men också att det lär lättare att konvertera spel som fungerar i Mac OS X.

Men iPod touch med alla sina spel på App Store är inte Apples första riktiga giv inom spelbranschen. I mitten av 90-talet lanserade man en konsolliknande pryl vid namn Pippin (Döpt efter Newtown Pippin, en äppelsort nära släkt med McIntosh) ihop med den japanska leksaksjätten Bandai.

Tekniskt överlägsen

Det var verkligen ingen klen produkt man satte ihop och rent tekniskt var det egentligen en Mac i annat skal med speciella tillbehör, Operativsystemet baserades på System 7.5.2 och faktum är att mycket av den mjukvara som kom även kunde köras på vanliga Macar. Även idag kan vissa av dessa startas i System 9.

I USA släpptes den svarta World Edition medan den vita enbart kom i japan. Bland tillbehören fanns modem, tangentbord, tangentbord med ritplatta och självfallet handkontrollen, likt dagens Apple-möss fanns ett scrollhjul på dessa.

Vanliga tangentbord och möss med ADB-kontakt, det vill säga den standard som användes på den tidens Macar, var kompatibla. Kontroller för upp till fyra spelare kunde användas samtidigt. Två typer av Apple-skrivare kunde kopplas in.

Spel och programm levererades på cd-skivor eller disketter men det gick även att ansluta, samt boota från, scsi-hårddiskar.

Försäljningsfiasko

Pippin släpptes 1995 i japan och 1996 i USA och de lite mer namnkunniga konkurrenterna vid det här tiden var Sega Saturn, kommande Nintendo 64 men framförallt Sonys Playstation. Som den minsta spelaren var intresset för att utveckla spel minimalt och i princip var det bara Bandai som gjorde egna spel. Apple hade aldrig tänkt att varken tillverka konsollen eller spelen själva och stod enbart för plattformen. Till på allt kostade Pippin närmare 600 dollar vilket var alldeles dyrt för en konsol, då som nu.

Man hade alltså både pris, utbud och tajmingen mot sig, resultatet blev att inte ens 100 000 tillverkades varav mindre en hälften såldes.

Cirka 80 titlar kom till japan medan det endast släpptes 16 i USA. Långt i från alla var spel. Till och med en version av Netscape lanserades till Pippin även om det var en nerbantad sådan.

Före sin tid

Pippin var på många sätt före sin tid, arkitekturen var PowerPC-baserad vilket både Xbox 360, Nintendo Wii och Playstation är idag. Handkontrollen fanns i trådlös version, något som skulle dröja många år för de andra. Att det går att ansluta vanliga tangentbord och möss till ett tvspel är något vi först fick se hos Xbox 360 och på riktigt hos Playstation 3. Samma sak när det kommer till att använda konsolen till annat än bara spel.

Pippin1 pippin2 pippin31 pippin4 pippin5 pippin6 pippin7 pippin8 pippin9

  • Krister

    Nintento 64 inte Nintendo 65, annars intressant som vanligt

  • Jon

    finns det inga in-gamebilder? har bara sett den utvändigt, vore kul att se hur spelen såg ut och om de verkar bra.

    vart är den sista bilden ifrån? kullander?

  • Joel Christoffersson

    Ert RSS-flöden fungerar inte. Det vore trevligt om du/ni kunde fixa till det!

  • @Joel Christoffersson: Det verkar fungera överallt men inte i Firefox, vet inte riktigt hur jag skall lösa det men lösas skall det göra :)

  • Emil

    @Peter Esse är det inte den tomma raden i början av filen som ställer till det?

  • jonas

    ”Att det går att ansluta vanliga tangentbord och möss till ett tvspel är något vi först fick se hos Xbox 360 och på riktigt hos Playstation 3.”

    Amiga CD32 då?

  • Andreas Carlbom

    ”Att det går att ansluta vanliga tangentbord och möss till ett tvspel är något vi först fick se hos Xbox 360 och på riktigt hos Playstation 3. Samma sak när det kommer till att använda konsolen till annat än bara spel.”

    PS2 Linux?

  • Snigel

    Jag tror artikelskaparen har tappat sin spelhistoria lite här.

    Amiga CD32, släpptes 1993.
    Har samma processorarkitektur som motsvarande datorsystem.
    Kan koppla in vanlig tangentbord/mus
    Kan köra ett vanligt operativsystem.
    Det går att koppla in hårddisk, floppy etc.

    Anledningen att pippin kunde göra dessa saker var inte att den låg tekniskt i framkant utan att det var en vanlig mac. Att säga att man låg före sin tid för att PPC användes är att missförstå situationen. Xbox 1 använde Intelprocessor, men det handlade inte om att den låg långt före konkurrensen utan att använda ett redan tillgängligt och beprövat system.

    Trådlösa handkontroller som tillbehör hade Atari redan 1983. CX42 heter kontrollern, som använder radioöverföring och inte IR som många andra gjorde under denna tiden.

    Är det något som är hyfsat nyskapande är det väl den trådlösa ritplattan i kombination med tangentbordet. Ser ut som en perfekt enhet för soffan och är fortfarande inget man hittar till varken konsol eller dator.

  • Dan Karlsson

    @Peter och Emil:
    Jag tror också att det är den inledande blankraden som är fel. Enligt w3 är det inte ett korrekt XML-dokument, så det verkar inte vara Firefox fel…

    http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.ilove.nu%2Fblogg%2Fhistoria%2Fhistorien-om-apples-spelkonsol%2Ffeed

  • Dan Karlsson

    Jag förstår mig inte på den nya layouten. Den här artikeln lyckas jag inte navigera mig fram till på något sätt, den finns inte från första sidan där den borde finnas tycker jag. Jag fick använda Google för att hitta den igen…

  • @Dan Karlsson: Jag hade glömt klicka ur en bock ur kategorin höjdpunkter därför den inte syntes. Sidan fungerar så att alla nyheter kommer efter varandra som en vanlig dödlig blogg sedan syns vissa viktigare artiklar på sidospalten under respektive kategori. Höjdpunkter längst upp, som denna varit hela dagen, syns där och bara där och inte i flödet, detta för att det inte skall se skumt ut med dubletter. När det inte längre är en höjdpunkt går den tillbaka till flödet. Rykten syns enbart under rykteskollen och ingen annanstans för jag vill inte beblanda det med vanliga nyhetsflödet.

    vänligen
    /P

  • Imponerande att jag lyckats missa en hel konsol. Kanske för att Apples produkter inte intresserade mig förrän de skapade den underbara varelsen Ipod och Iphone :-)

    Intressant artikel.

  • @EmmyZ, kul att du hittat hit, läst om dina eskapader med framförallt iPhone på bloggen din :)

  • MartinB

    Skulle trådlösa kontroller vara före sin tid? Till och med atari 2600 hade ju trådlösa kontroller, förmodligen så valde de bättre konsol företagen att utelämna trådlösa kontroller pga kostnadsökningen.

  • Pingback: QuickTake – Apple som kameratillverkare - Array.se()