by • 2 februari, 2009 • NyheterComments (0)333

Jeans & iPod – 2000-talets stora modeikoner

LEVIS VINTAGE 201 + iPhone 3G

Vad har jeans och iPod gemensamt? Mer än vad man kan tro faktiskt. Faktum är att jeans är den röda tråden genom företaget bakom den makalösa iPod-succén ner till oss användare, det vill säga iPod-generation. Vi tar till vara på detta och matchar våra iPodar med vinterns bästa jeans.

Att teknik och klädval är tätt sammankopplade visar historien gång på gång. Ta bara alla pekpenna-baserade mobiltelefoner ute hos konsultbolagen med strikt slipstvång, gigantiska hörlurar hör naturligt ihop med lika gigantiska byxor och för att inte tala om när Jonas Birgersson gjorde så att fleecetröjan för alltid kommer att förknippas med det svenska bredbandsundret.

När det kommer till iPodar så är denna kopplingen lika glasklar som en svensk sensommarmorgon; det är jeans. Apple har som företag de senaste 10 åren definierats av sin karismatiska VD Steve Jobs och i en värld där den amerikanska arbetarsymbolen blåjeans i princip är totalförbjuden på kontoren stoltserar Steve Jobs med exakt detta, ihop med en svart polotröja och Converse-skor, i alla fall när han står på scen och lanserar nya produkter. 

Just detta hade han på sig onsdagen den 7 september 2005. Fram tills nu var den färgglada iPod mini en av de minsta mp3-spelarna på marknaden men allt fler företag hade börjat ”inspireras” av den minimalistiska och stilrena designen vilket gjorde att Apple onekligen kände sig tvungna att komma fram med något nytt, som ingen skulle ha möjlighet att kopiera. Och den dagen hade Steve Jobs med sig en rejäl överraskning, ett par minuter in i presentationen pratar han om att han äntligen förstått vad myntfickan på hans jeans är till för, tar några sekunders paus, och drar sedan elegant upp en kritvit liten iPod. iPod nano var presenterad och kom att bli en succé utan dess like.

 

Från den dagen var inte bara Apple som företag förknippad med jeans och en liberal klädkod, utan hela iPod-fenomenet kom att definieras av unga modemedvetna människor med jeans på kroppen och vita hörlurar i öronen. För iPod-generationen handlar kläder och teknik minst lika mycket om mode som om funktion. Om inte mer. 

Vissa företag har gått ännu längre och exempelvis Levi’s har släppt en jeansmodell med inbyggda iPod-kontroller. Riktigt där vill förstås inte de flesta av oss hamn och i ärlighetens namn är väl det ganska tur det. Vi får därför möjligheten att ta vårt uppdrag om god konsumentupplysning på allvar och matcha redaktionens allra käraste ägodelar ihop med de jeans som vi inte, men gärna skulle, vilja äga.

EDWIN & iPod shuffle Levis Vintage 201 Cheap Monday Acne Needle + iPod classic