by • 14 april, 2009 • NyheterComments (0)272

Ras i försäljning för låtar med högre pris i iTunes Store

 

itunes-store

Nu i början av april införde Apple en ny prismodell i iTunes Store. Istället för att ha en prisnivå per låt finns det nu tre olika varianter: 0,79 dollar, 0,99 dollar och 1,29 dollar (7 kr, 9 kr och 12 kr). Många fruktade att detta skulle innebära att ett stort antal låtar skulle få ett högre pris medan bara ett fåtal skulle få den lägre prisnivån.

Olyckligtis hände just detta. Sajten Billboard rapporterar att 40 låtar  på topp 100-listan (i USA) fick det högre priset medan resterande 60 behöll den gamla prisnivån. Efter en två dagar lång granskning har det nu visat sig att försäljningen minskat avsevärt för de låtar där man valt den högre prisnivån. Under den andra dagen rasade 10 av låtarna hela 12,4 platser på topplistan. 

Huruvida detta innebär minskad vinst vet man dock ännu ej. Klart är däremot att populära album med den högre prisnivån blir enormt mycket mindre attraktiva för konsumenter . 

I Sverige är det i nuläget endast 10 låtar på topp 100-listan som kostar 12 kronor. Värt att notera är att endast en låt på listan fått ett sänkt pris.

Läs mer här.