by • 5 maj, 2010 • Nyheter, RecensionerComments (11)671

Recension av Civilization IV : Colonization för Mac

Colonization Header

Civilization IV: Colonization är egentligen inget helt nytt spel utan en gammal goding till spel i en ny och fräsch kostym.

Originalet av spelet Colonization släpptes 1994 till DOS för något år senare släppas till MacOS, Amiga och Windows.

Spelet utvecklades och släpptes av bolaget Microprose som grundades av den enormt prisade och välkända designern Sid Meier som förutom Colonization även står bakom spelet Civilization vilket troligtvis ett av världens mest briljant designade spel all time.

Som lite extra kuriosa och att prisa detta helt underbara spel har vi lagt upp lite ögongodis från den gamla versionen av Colonization i form av bilder.

941575220-00 941575182-00

941575538-00 941575635-00

Civilization IV: Colonization är en fristående expansion till Civilization IV. Att den är fristående innebär att Colonization bygger på samma spelmotor men kräver inte att du äger Civilization IV för att du skall kunna spela.

Spelet utspelar sig mellan 1792 – 1942 och ger spelaren möjlighet att välja mellan dom europeiska kolonialländerna England, Frankrike, Spanien och Holland.

Beroende på vilket land spelaren väljer får man olika fördelar gentemot sina motståndare.

England – Invandring, spelaren får fler immigranter från Europa.

Frankrike – Diplomati, spelaren har större möjlighet att förhandla med indianer eller andra stormakter.

Spanien – Offensiv, spelaren får fördelar när det gäller krigsföring.

Holland – Handel, spelaren får lättare att köpa/sälja varor till Europa, indianstammar eller andra stormakter.

Målet i Colonization är enkelt, spelaren skall bygga upp sin egen nation och deklarera dess självständighet. Att bryta sig loss från sitt land kommer givetvis göra sin kung väldigt irriterad vilket innebär att man som spelare blir tvungen försvara sig mot kungens trupper tills dess man blir erkänd en egen nation av stormakten och därmed lämnad i fred.

town_view resources_are_needed_for_building

Spelet kan vara lite rörigt i början men blir efter några timmar väldigt logiskt och enkelt att hantera. Den största skillnaden mellan Civilization och Colonization är produktionssystemet i dina kolonier.

När man öppnar en av sina kolonier visas en stadsvy med byggnader som representerar olika typer av arbeten som kan utföras i staden.

Här kan man valfritt placera in arbetare på byggnaderna för att på så sätt producera respektive varor byggnaden används till vilket t.ex.  kan vara socker, kläder eller cigarrer som man sedan kan kan sälja till indianbyar eller Europa för att få in pengaflöde till sin nation.

När det gäller arbetarna i spelet så kan alla producera oavsett vilka varor det gäller men för att kunna maximera sin produktion krävs kolonister specialiserade på just den varan som skall utvinnas.

För att få tag på specialister till sina städer finns två alternativ, antingen skickar man ut sina outbildade kolonister till indianbyar och låter indianerna utbilda dom eller så skickar man en skuta till Europa och köper med sig specialister till sina städer.

regroup_army plot_route_for_ship

När det gäller produktionen i städerna så kan man även förädla vissa av varorna man producerat genom att göra socker till rom eller tobaksblad till cigarrer för att på så vis sälja varorna dyrare. Du kan även producera krigsmateriel som kanoner, krigsskepp eller musköter för att beväpna din krigsmakt eller sälja vidare.

pioneer more_war

Med jämna mellanrum i spelet får man nya immigranter från Europa som gärna vill ge dig en hjälpande hand med din nya nation genom arbete i städer eller krigföring om du så vill.

Om du behöver mer arbetskraft till dina städer så kan du förutom att hämta immegranter skicka präster till närliggande indianbyar och starta missioner, detta gör att indianer kommer konvertera till kristendom och därmed gå över till dig.

Dessa konverterade indianer är generellt sätt väldigt flitiga arbetare för produktion men lite sämre på förädling av material och kan heller inte utrustas med vapen för krigföring.

meet_nationalities meet_indian

En stor del av spelets finess är att hantera diplomati på ett smart sätt då du som spelare kan förhandla dig till fred mellan olika parter eller varför inte starta krig för att sedan kräva dina allierade om hjälp att krossa fienden.

Vad som även är viktigt när det gäller relationer mellan andra kolonialmakter eller indianstammar är att inte låta dina städer växa för mycket innanför andras territorium då detta kan uppfattas som kränkande och därmed en fientlig handling som kan starta krig.

Utvidgningens takt för dina städers mark styr över hur procentuellt självständigt din stad . Detta kan man som spelare påverka genom att placera arbetare i stadens stadshus för att producera ”frihetsklockor” eller låta arbetarna jobba på sin pressbyggnad.

make_war_not_love level_up

Stridssystemet i spelet är tämligen enkelt men fyller sitt syfte väl. På kartan representeras varje trupp av soldater av en krigare, du kan sedan antingen flytta alla trupper manuellt eller gruppera soldaterna i en stor arme och sedan flytta alla samtidigt.

För att attackera din fiende markerar du din soldat och förflyttar den på kartan på fienden du vill döda. Beroende på vilken typ av mark du och din fiende befinner sig på har ni olika för och nackdelar som kan påverka utgången av striden.

Marktrupperna i spelet är inte speciellt många utan innefattas endast av kanoner, musketörer eller dragoner. På havet har du möjlighet att välja flertalet olika krigsskepp och faktiskt även ett piratskepp.

Piratskeppet kan du använda för att sänka andra kolonialmakters skutor utan att behöva förklara krig.

advisor found_town

För dig som gillar tur-baserade strategispel rent allmänt eller kanske försökt dig på Civilization men tyckt det var lite för avancerat för din smak så kommer nog Civilization IV: Colonization att passa som fisken i havet.

Colonization är till många delar väldigt likt Civilization men tämligen förenklat vilket kan vara skönt då Civilization har ett väldigt djup som kan ta väldigt lång tid att bemästra fullt ut.

Är du beredd att slänga ut många antal timmar på ett bra tur-baserat strategispel så är Colonization spelet för dig men du får vara beredd att detta inte är ett spel man kör igenom i en handvändning utan du får nog räkna med ett antal kvällar för en spelomgång.

För att ytterligare öka glädjen med spelet finns ett väl fungerande multi-player läge för att spela både hot-seat eller över internet med eller emot dina vänner och har du en kamrat som kör Windows kan du utan problem spela mot honom med MacOS versionen.

Har du fått mersmak av spelet efter vår recension kan du köpa spelet på Macoteket för 495:-.

Systemkrav:

– Mac OS X 10.5.8 eller högre
– Intel Core 2 Duo på minst 1.83GHz (2.4GHz rekomenderas)
– 1GB RAM (2GB rekomenderas)
– 1GB Ledigt hårddiskutrymme
– 128MB videominne (VRAM) (512 rekomenderas)
– Grafikkort: ATI Radeon X1600 eller Nvidia Geforce 8600 (eller senare)
– DVD-läsare krävs för installation
– Spelet har inte stöd för hårddiskar som är formaterade i storlekskänsligt Mac OS Extended

YouTube, Civilization IV: Colonization Gameplay

  • Fille

    Fan jag spelare fortfarande det gamla colonization till dos box.. riktigt fett!

  • Måns Severin

    ”Spelet utspelar sig mellan 1942 och 1792 och ger spelaren […]”

    Oooh, kan man åka tillbaka i tiden som i Day of the Tentacle?

  • fille

    Ja alltså konsten är att sälja sprit och tobak till Indianerna

  • Måns Severin

    Inte gevär?

  • henriok

    Ska man fortfarande puckla på indianbyar för att få slavar och guld? :) Den historiskt korrekta men ack så politiskt inkorrekta spelidén att puckla på lokalbefolkningen har alltid fascinerat mig. På ett spelpolitiskt plan alltså.. självklart följer jag ju spelets regler :)

  • David Johansson

    F*n vad glad jag blir! Har aldrig spelat så värst mycket, men gamla colonization var en klar favorit. Måste köpa! Bra artikel också.

  • styrbjorn

    @henriok hehe yep :) @David Johansson tackar :) jodå lirade du gamla colonization så kommer du älska Civ IV Colonization :) samma mysiga spelkänsla som man kände när man lirade originalet :)

  • Fille

    Hur är musiken?

    Den gamla versionen hade klart riktigt sköna melodier, fick riktigt bra nybyggarkänsla.

    Transport tycoon är ju också ett spel med lite ifrågasättande spelidé, men ack så bra.

    GREED IS GOOD,

  • styrbjorn

    @Fille Musiken är riktigt skön, Civilization V stuk på den. Om du dock vill ha originalmusiken från DOS spelet kan du kika in http://forums.civfanatics.com/downloads.php?do=file&id=12027 som jag slängt ihop :) Har dock endast testat den på Windows versionen så jag vet ej om den fungerar på mac porten men det borde fungera bra.

  • Pingback: Bebben växer « Tankar()

  • Pingback: Civilisation IV: Colonization nu i Mac App Store - Allt om Mac()