Övrigt

Recension: Garageband ’09 – programmet som levererar

garageband6-copy2

I den tredje delen av vår recensionsserie ger vi oss i kast med musikprogrammet GarageBand. Ett program som på sistone fått allt mer uppmärksamhet som verktyg för artister då exempelvis The Rolling Stones gjort låtar till sin senaste skiva med programmet. Själv använder jag sedan mer än ett år tillbaka Logic Pro 8 och är relativt skeptisk över musikskapande i GarageBand 09. Det ska dock bli intressant att se vad man valt att ändra på och vilka funktioner som tillkommit i denna nya version.

Gränssnittet har förbättrats något och programytan har en mer enhetlig design. “Loopbläddraren” till höger känns betydligt mer ordnad än tidigare. Detsamma gäller instrumentredigeraren där man rensat upp ordentligt. Nu är det verkligen roligt att lägga till effekter (reverb, EQ etc.) på sina instrument.

garageband-bild1

Avancerade Gitarrfunktioner

En av de största nyheterna i GarageBand 09 är hur du busenkelt kan använda en gitarr med programmet. Genom att koppla in den till datorn kan du i garageband välja mellan en mängd olika förstärkare och effektpedaler i ett snyggt 3D-gränssnitt. Det är endast att dra en effektpedal upp till förstärkaren så är den där. Dubbelklickar man sedan på pedalen kan man ändra dess inställningar – även förstärkaren kan konfigureras. Jag måste säga att jag verkligen blev imponerad av hur man lagt upp detta gränssnitt. Det är snyggt, enkelt och kraftfullt.

garageband-bild-2

Finns något för alla

Men vad gör en person som varken kan spela gitarr eller piano? Ska inte denna person också få ta del av musikens glädje? Jo visst ska man få göra det och Apple har två riktigt attraktiva programfunktioner för den som inte kan spela ett instrument eller som inte riktigt kommit igång med programmet.

Den första funktionen kallas “Magic GarageBand Jam”. Här väljer man först en av nio tillgängliga genrer. Därefter öppnas ett rum upp och där står ett helt bands instrument. De spelar upp en färdig låt men du kan ändra vilka instrument som spelar vad och du spelar helt fritt tillsammans med bandet. Ett flertal funktioner har tillkommit sedan tidigare. Du kan nu spela in det som du spelar tillsammans med bandet och kan mixa om ljudnivåerna eller stänga av och på vissa instrument. Sedan kan man klicka på knappen “öppna i GarageBand” så får du upp det som ett vanligt GarageBandprojekt med ett spår för respektive instrument. Magic GarageBand Jam är mycket underhållande.

garageband4

Lär dig spela ett instrument

Mest intressant är dock GarageBands lektioner, en funktion som är helt ny för programmet. Med GarageBand kan man alltså nu lära sig att spela gitarr och piano. Själv spelar jag piano och prövar därför på gitarrlektionerna. För det första så är allting väldigt pedagogiskt upplagt. Läraren pratar tydligt, lektionerna är uppdelade i delar så att man kan hoppa fram och tillbaka. Man kan till och med sänka lektionens tempo (då stängs dock lärarens röst av). När läraren visar ackordgreppen så visas det också med fingersättningssiffror på greppbandet undertill. Efter att ha gått igenom lektionen spelar man en låt tillsammans med sin lärare, om man vill kan man spela in det.

garageband5

Sammanfattningen

GarageBand har alltid varit ett gediget program, men med denna uppgradering lägger man till många avancerade funktioner för proffs och samtidigt innehåll för den som kanske överhuvudtaget inte kans spela ett instrument. Lektionerna är verkligen en triumf. Hade det funnits mer undervisningsprogramvara som denna så hade nog dagens skola kunnat se mycket annorlunda ut. Ett begränsat program är det dock fortfarande. Programvaruinstrumenten måste vara gjorda för GarageBand, man kan alltså överhuvudtaget inte använda några andra större ljudbibliotek. Hade denna funktionalitet tillkommit så hade nog många fler proffs använt GarageBand som musikprogram.

GarageBand, en del av iLife ‘09

Pris: 895 kronor

Betyg: 4/5