Stiftelsen för Internetinfrastruktur som framförallt administrerar.SE-domänen skriver varje år en rapport om svenskarnas internetvanor. Ett kapitel som berör i hur stor utsträckning svenskar använder sociala medier har nu i förhand publicerats.
Här får vi reda på hur stor del av den svenska befolkningen som faktiskt använder Facebook, Instagram och Twitter.
Resultatet är baserat på en undersökning innehållandes 3000 deltagare i åldrarna 12 år och uppåt, och precis som tidigare år är de “osociala medierna” fortfarande absolut störst.
Instagram årets raket
Förra året var det plattformen Twitter som stod för det största ökningen, medan de i år istället är Instagram som nästan fördubblats, och i Instagrams fall är det framförallt den yngre målgruppen som står för det svenska deltagandet.
Även tiden som vi spenderar på de olika sociala nätverken har ökat, från 3,2 timmar i snitt förra året till 4 timmar i år.
Användningen av Facebook har minskat något bland ungdomar och bland de som är lite äldre. Ökningen för
Mail och SMS äger
Likt tidigare år ligger användningen av e-post och SMS nära 100%-strecket. Dessa två gamla tekniker är fortfarande det överlägset mest använda för kommunikation.
2013 års infografik: