by • 11 augusti, 2015 • NyheterComments (6)944

Spotify kan komma att sluta med gratisabonnemang

Spotify kan komma att sluta med sitt reklamfinanserade gratisabonnemang. Detta skriver Digital Music News och hänvisar till flera källor.

Den svenska musiktjänsten har länge kritiserats från flera olika håll om att denna typen av abonnemang inte ger artisterna och upphovspersonerna tillräckligt bra betalt.

Det hela som i så fall förändras tidigt nästa år skapar förhoppningsvis flera betalande prenumeranter. Idag har man 20 miljoner sådana individer medan 55 miljoner nöjer sig med gratisabonnemanget.

 

  • Josef

    Spotifys affärsmodell har aldrig fungerat, i förra bokslutet ser man en förlust på drygt 900 miljoner kronor, de har överlevt så länge de gjort genom konstgjord andning från investerade som slängt in pengar i hopp om att det går att vända. Nu verkar det som skivbolagen tröttnat, eftersom de är delägare får de även ta sin del av smällen.

  • John Eriksson

    Det vore ju tråkigt, har kört Spotify Free sen det kom och tycker det fungerar utmärkt för de få gånger jag behöver.

  • Phreakii

    Snåla j*vlar som bölar över att detta tas bort. Asså knappt hundra spänn i månaden har aldrig varit något för mig för det man får. Hoppa nu inte på mig med att ”-Jag har inte råd”. Nej då tycker jag du ska göra dig av med din fina smartphone också. He he, så trött på snåljåpar.

  • Josef

    Måste fråga dig. Vad kommer du göra nu OM gratisalternativet tas bort? Fultanka, betala 100 kr per månad eller annat alternativ? För du kommer förmodligen inte sluta lyssna på musik?

  • John Eriksson

    de e en bra fråga, ja vet inte. använder det inte speciellt mycket idag, så frågan är om jag tycker det är värt 100 spänn för fem timmar musik..

  • Rabble

    Anledningen till siffrorna är väl främst för att de gör hela marknaden beroende av sin produkt innan de tar betalt :) Samma modell som alla streamingtjänster gör ungefär. När folk har fått testa gratis så är de mer benägna att betala – så vida de är nöjda med tjänsten. Ser det med våra kunder också. Ofta tjänar du mer på att erbjuda något gratis – för att värva kunden och få betalt månad 2 och under flera år.. Spotify har ju massvis med samarbeten med t.ex. Telia för att få människor att knyta sig till tjänsten och bli lojala. :) Det borde inte vara en så svår övergång att få gratisabonnemangen att bli betalande..?