by • 26 oktober, 2008 • NyheterComments (0)205

Vi siar om framtiden.

2008 är onekligen det hittills bästa spelåret för oss med Mac. EA har släppt Battelfield 2142, Spore och Need for Speed. Aspyr har gett oss Call of Duty 4 och Quake Wars. Vp har släppt FlatOut 2 och Blizzard släpper World of Warcraft expansionen Wrath of the Lich king. CCP debuterade med sitt MMORPG-spel EVE Online och MacSoft vidhåller att Unreal Tournament kommer att släppas innan årsskiftet.

Och det är framför allt det sistnämnda spelet som gör vår framtidsutsikt lite ljusare. I och med Macsofts portning av Unreal 3-motorn öppnas dörrar som hittills varit stängda och möjligheterna till högkvalitativa spel ökar drastiskt.

Vi siar om framtiden.

Spel som Bioshock,  Army of Two och Medal of Honor: Airborne, Brothers in Arms: Hells’ Highway använder  alla Unreal 3-motorn i sina spel.  Och alla är nu möjliga kandidater för kommande Mac-portningar. Sannolikheten att något av nämnda spel kommer att portas till Macen är dock inte speciellt hög (Johooo då – uppdaterat 090925), men det är absolut möjligt att göra detta. Och Unreal 3-motorn fortsätter att ut licenseras i ett rasande tempo.

Fler och fler utvecklare ställer sig i raden av de som inte har lust eller råd att utveckla nya spelmotorer för alla spel de kommer släppa. Unreal-motorn tillsammans med fysikmotorn Havoc som tidigare släpptes till Mac, låter utvecklare göra rena portningar istället för de halvhjärtade Cider-portningar som blir allt vanligare.

En rad spel som tidigare varit omöjliga att porta till mac på grund av att Havoc inte varit tillgängliga för Mac kan nu även de komma. Spel som blir extra intressant i och med detta är bland annat är Half Life-serien som Mac-användarna skrikit efter sedan det släpptes.

Nu gäller det bara att någon ger sig i kast med att göra jobbet vilket brukar vara en ekonomisk fråga, och med den lågkonjunktur som nu råder ser det ut som att vi kommer få vänta ett tag innan något nytt storspel utannonseras.

De som vågar satsa.

När EA sent förra året presenterade sina framtidsplaner för Macen var det många som jublade. Jublet minskade dock avsevärt när man fick nys om att det inte handlade om några riktiga portningar utan s.k Cider-portningar, vilket i korthet betyder att spelet emuleras i realtid. Detta bidrar till försämrad prestanda och ökade systemkrav. EA har nu levererat de spel de lovat skall komma till Mac, men man har inte utannonserat några nya titlar.

Macsoft som släpper Unreal Tournament 3 ska efter spelets släpp ge sig på arbetet med att porta Gears of War till Mac. En titel som de flesta inte vågat drömma om skulle komma till Mac, och detta anses var lustigt då det är Microsoft som ger ut spelet till pc och Xbox.

Aspyr som är det företag som släpper flest spel till Mac har ännu inte utannonserat några spektakulära titlar, men vi kan anta att man kommer ge sig på att porta Call of Duty 5 och de kommande ID software-titlarna Rage och Wolfenstein.

VP kommer att ge ut A Vampyre Story som vi tidigare skrivit om.

Blizzard kommer med både World of Warcraft expansioner och de hett efterlängtade uppföljarna Diablo 3 och starcraft 2.

Vad krävs för att få fler spel till Mac?

En underlättande faktor hade varit om Apple på allvar började se att spel är mer betydande vad man trott innan. Man har hittills litat blint på att utvecklarna ska ordna med drivrutiner, portningar och de nödvändiga resurser som krävs för att få ett spel att rulla på en Mac. Detta är något som irriterat många då Apple tydligt visat en viss nonchalans gentemot spelmarknaden. Inte minst ID softwares grundare John Carmack.

En annan avgörande faktor är att Apple idag använder sig av Open GL som utvecklingsstandard. Om man kunde förhandla med Microsoft om att släppa DirectX till Macen hade det förmodligen underlättat något enormt för spelandet. Eller kanske bästa av allt, att Apple själva öppnade plånboken och började porta spel själva.

Risken med Apples nonchalans är att spelen minskar och därmed förlorar en hel del av de hemanvändare som vill använda Macen just hemma, då spel faktiskt kan vara en avgörande faktor i valet av hemdator.

Framtiden är svår att sia om då de finns så många olika faktorer som spelar in. En sak står dock klar, alla förutsättningar finns nu.