El-fordon

3 saker att tänka på vid Tesla Superchargers

Gäller alla

Sedan Tesla öppnade upp sina laddplatser för alla har det utbytts både sura blickar och långa Facebook-utläggningar om hur hemska alla andra är.

I slutet av 2012 öppnades de första av Teslas snabbladdare. 10 år senare var det dags att öppna upp flera av 800 laddplatserna som finns runtomkring Europa för andra bilmodeller. Detta inkluderar den stora majoriteten i Sverige.

Flygbild Tesla Supercharges Löddeköpinge

I Löddeköpinge finns 14 Tesla-laddare men de får endast Tesla använda. Bredvid finns dock Eon-laddare.

Genast började andra märken strömma till laddarna. Det visade sig inte vara helt oproblematiskt då flera har laddluckan på ett sätt som gör att de blockerar platser till andra laddare än den de själv står på. Det finns gott om inofficiella regler hur detta skall lösas men Tesla själva säger bara att man inte får dubbelparkera över flera parkeringsplatser.

Största problemet är bland Volkswagen ID.4-förarna – av den enkla anledningen att det är den bilen som sålt bäst på senaste tiden. Samtidigt som den tillhör just en av de modeller som har laddluckan på motsatt ställe.

Volkswagen ID.4 på Tesla Superchargers

I en perfekt Tesla-värld hade alla bilar stått ett steg till vänster.

Lösningen på det hela kan dock aldrig vara oskrivna regler och normer. Särskilt inte när en Tesla-laddplats inte är den andra lik. Det är inte rimligt att kräva att personer som aldrig träffat varandra tidigare skall organisera upp en egen kö för att endast använda de få platser som de kommer åt utan att blockera. Detta måste Tesla-användarna acceptera. På samma sätt måste förare av andra märken förstå grundproblemet och i alla fall försöka parkera ansvarsfullt där det går att komma åt en laddare utan att blockera en annan.

Vidare tror många att de dubbla sladdarna i V2-laddarna gör att två bilar kan ladda samtidigt. Den ena är dock endast för Teslor som saknar CCS-laddare och kan ej koppla in i en annan bil. Det går inte heller att använda CCS-kontakten om en Tesla med gamla Tesla-kontakten är inkopplad.

Skoda på Tesla Superchargers

En oerfaren Skoda Enyaq försöker koppla in Teslas properiära laddare som enbart fungerar på äldre Tesla-bilar utan CCS-kontakt.

I slutändan är dock den enda lösningen att vi som kunder berättar för Tesla att det är ett problem och att de måste installera längre kablar på gamla och nya laddplatser. Inga andra operatörer har samma problem. Under tiden bör man också se över vilka platser som är värst drabbade. Exempelvis i Falkenberg är det extra trångt och rörigt när det är fullbelagt.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!