Apples försäljningsiffror för AirPods Pro 2 har sett till att Apple nu har 43 procent av marknadsandelarna av True Wireless Stereo hörlurar.
Apple hade redan ett starkt grepp om marknaden men tog ännu ett steg framåt med AirPods Pro 2 under tredje försäljningskvartalet. På andra plats kom Samsung som fick se sina Galaxy Buds falla med hela 25 procent.
Informationen kommer från Canalys
Enligt de senaste uppskattningarna från Canalys drabbades den globala smarta personliga ljudmarknaden av sin andra nedgång i rad under tredje kvartalet 2022, med leveranser som minskade med 4 % till 113,6 miljoner enheter. TWS förblev den enda kategorin som visade en ökning, med 6% tillväxt till 76,9 miljoner enheter under kvartalet
Apple (inklusive Beats) försvarade sin ledande position med andra generationens AirPods Pro-lansering, vilket ledde till en 34% ökning av leveranser och en 31% marknadsandel. Samsung (inklusive Harmans dotterbolag) tog andra plats, men dess leveranser sjönk med 15 % trots lanseringen av den nya Galaxy Buds2 Pro
Canalys fortsätter med att det ser mörkt ut för flera av de andra tillverkarna som under tredje kvartalet har reat ut sina hörlurar för att hålla sig kvar i matchen.
Under tredje kvartalet 2022 använde ljudcentrerade varumärken, som Sony, Jabra och JBL (under Samsungs Harman-dotterbolag), aggressiva rabatter över kanaler för att upprätthålla leveransnivåer, vilket avsevärt försvagade marknadsprestandan för märken med värde för pengarna. Men dessa varumärkens marknadsvärdesökningar är relativt oförändrade, vilket återspeglar det makroekonomiska tryck som leverantörerna är under. Under fjärde kvartalet kan marknadsutvecklingen fortsätta att minska.
Via: 9to5mac
Källa: Canalys