Apple

Apple påstås köpa annonser för andras appar utan samtycke

Gratis marknadsföring är inte alltid så gratis

Enligt Forbes ska Apple ha köpt annonsplatser i Google för appar som finansieras med abonnemangslösningar.

Det är från flera källor inom både mjukvara och marknadsföring som Forbes fått uppgifter om Apples affärsstrategi. Nämligen att utan utvecklarnas samtycke marknadsföra deras appar i Apples App Store. Det är dessutom populära appar så som HBO, Tinder och Plenty of fish vilka garanterar hög utdelning på App Store i form av de 30 procent Apple tar ut i avgift.

En källa menar att Apple har räknat ut att de kan maximera vinsten genom att försöka dirigera trafiken direkt till App Store istället för utvecklarnas egna hemsidor. Flera utvecklare påstås säga att detta skadar verksamheten, inte bara för att 30 procent går till Apple utan för att det även driver upp kostnaden för dom själva att marknadsföra sig på Google.

Apple håller just nu på att överklaga en dom som tvingar App Store att öppna upp för alternativa sätt att ta betalt den 9 december. Om domen kvarstår ger det utvecklare större chans att kringgå Apples 30 procent.

Källa: Forbes

Vi finns på Patreon!

Vi ser att du har en AdBlocker på! Vår dröm är att kunna erbjuda er det senaste inom konsumentteknik utan att behöva fläska på med annonser. Vill du hjälpa oss att göra det till verklighet?

Stöd oss via Patreon!

Kommentarer