Polestar 2 sätter igen fronten med samma panel som återfinns i Polestar 3. Dessutom får bilarna en helt ny bakhjulsdriven drivlina.
I och med den uppdaterade drivlinan får vi längre räckvidd. Upp till 635 km enligt WLTP. Trådlös laddning och fler säkerhetsfunktioner ingår i grundpaketet. Mest märkbart bland dessa är 360-kameran och döda vinkel-varnaren. Men även Cross Traffic Alert och Rear Collision Warning blir standard.
Att fler säkerhetsfunktioner beror på att den så kallade SmartZone-fronten som visades upp med Polestar 3 nu ärvts ner till Polestar 2. Därmed sätts den grill-liknande designen igen med en plastbit. Lite enligt samma princip som Volvo XC40 och C40.
Polestars VD Thomas Ingelnath har följande att säga om det hela.
Vanligtvis i bilbranschen brukar en uppdatering bestå av mindre visuella förändringar som ofta förstör intentionen hos bilens ursprungliga design. Med det nya modellåret av Polestar 2 har vi istället arbetat under ytan och uppgraderat viktiga tekniska och mekaniska komponenter i den elektriska drivlinan. Det här är den bästa Polestar 2 hittills och med den uppdaterade fronten med nya SmartZone är det också den snyggaste
Single Motor
Ur motorperspektiv får vi en ny motor med en effekt upp till 220 kW och 490 Nm (Tidigare 170 kW och 330 Nm) till de nya bakhjulsdrivna bilarna. Accelerationen är förbättrad med 1,2 sekunder till 6,2 sekunder från 0-100 km/h.
Dual Motor
De fyrhjulsdrivna bilarna flyttar också kraften bak och driver större del på bakaxeln. Effekten är ökad från 300 kW till 310 kW. Vridmomenten till 740 Nm från 660 Nm. 0-100 km/h är nere på 4,5 sekunder.
Väljer du till Performance-paketet blir siffrorna 350 kW respektive 4,2 sekunder.
Long range-versionerna får batteri på 82 kWh medan Standard range-versionerna behåller sina batterier på 69 kWh.
Räckvidden är dock längre i alla versioner. Laddhastigheten ökar till 205 kW från 150 kW på Long Range-modellerna. Standard range-modellerna behåller sina 130 kW.
Bilarna beräknas levereras först i tredje kvartalet i år. Priset har genom hela linjen blivit högre. Till skillnad mot exempelvis Tesla Model 3 och Model Y behöver du lägga till både Pilot (35 000 kr) och Plus (50 000 kr) för att exempelvis få både adaptiv farthållare och panoramatak. Även dragkrok tillkommer. Polestar 2 är dock en mycket skönare bil att köra.
Version | Drivning | Batteri | DC | WLTP | Effekt | Moment | 0-100 | Pris |
Long range Dual motor m Perf-paketet | AWD | 82 kWh | 205 kW | 592 km | 350 kW | 740 Nm | 4,2 s | 739000 kr |
476 hk | ||||||||
Long range Dual motor | AWD | 82 kWh | 205 kW | 592 km | 310 kW | 740 Nm | 4,5 s | 674000 kr |
421 hk | ||||||||
Long range Single motor | RWD | 82 kWh | 205 kW | 635 km | 220 kW | 490 Nm | 6,2 s | 609000 kr |
299 hk | ||||||||
Standard range Single motor | RWD | 69 kWh | 135 kW | 518 km | 200 kW | 490 Nm | 6,4 s | 559000 kr |
272 hk |
Via pressmeddelande.