Hobby

Bluffandet kring reapriser var värre än någonsin under årets Black Week

Konsumentverket startar utredning efter 100-tals anmälningar

Black Week, Black Month och Back Friday har nu passerat men blir vi lurade – är rea alltid rea egentligen?

Största rean på året har passerat och rekordmånga anmälningar om bluffreor har kommit in till Konsumentverket. Reor är något som pågår året runt och ordinarie pris är sällan något vi behöver utsättas för och under de stora reorna så korrigeras priserna och det trycks extra på vad en vara kan kosta egentligen och många ägnar sig åt att höja priserna strax innan en rea för att kunna ge en bättre procentsats när väl Black Friday kommer – även om butiken aldrig använt sig av ordinarie försäljningspris.

Dessa bluffreor har blivit ett större problem och mer märkbart under de senaste åren inom e-handel. Under Black Week när e-handeln gått på högvarv har Konsumentverket överrösts med anmälningar om bluffreor. H&M, Mediamarkt, Zalando och Åhlén är några av dem som anmälts i år och förra året förbjöds Intersport, Sportamore och Ur & Penn att använda sig av felaktiga ordinariepriser. Nu går Konsumentverket till botten med detta och ska utreda hur brett fusket är.

Hur upplevde du prissättningen under Black Week, har du några exempel på hur galet endel butiker beter sig?

Via: Di Digital.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!