Diablo IV har fått sin första expansion och den löser mycket av det vi saknat i huvudspelet – nämligen mer varierat innehåll. Dessutom är det djuriskt roligt att vara magiker igen.
Det är precis vad Vessel of Hatred erbjuder. Expansionen introducerar ett nytt landområde och fortsätter den ständiga kampen mellan gott och ont, där det som vanligt stundtals är svårt att avgöra vad som egentligen är gott eller ont. Höjdpunkten är dock Spiritborn-klassen, som kompenserar för den tidigare svaga magikerrollen – eller Sorcerer, som den kallas i Diablo IV. Spiritborn erbjuder en spännande kombination av magi och närstrid, vilket låter spelare skära sig igenom horder av demoner och andra fiender med en känsla av obeveklig kraft.

Elakingarna skräms iväg av vår magiska tusenfoting.
Även om Vessel of Hatred är en gemytlig expansion, belyser den också några av spelets svagheter. Den öppna världen i Diablo IV är visuellt monoton, med få variationer bortom väderförändringar – den börjar med snö, går över i regniga landskap och slutar med olika typer av öken. För att hålla spelare engagerade krävs en jämn ström av nytt innehåll, vilket inte uppfylls av säsongsuppdateringar som endast tillför mindre förändringar i fiender och loot.
Som fristående expansion levererar dock Vessel of Hatred 10–15 timmar av ren och skär underhållning, med digitalt våld i världsklass, och det är mer än nog för stunden.