Video

En första provkörning av Volkswagen ID.3

Volkswagens första renodlade elbil

ID.3 markerar Volkswagens-koncernens stora start när det kommer till elektrifiering av bilflottan.

Det första som slår oss när vi sätter oss i bilen är hur stor den är på insidan, tvålkoppsformade bilar har helt klart sin charm i de här sammanhangen och det är en av de första elbilar där jag faktiskt får plats bakom mig själv utan att skämmas.

Volkswagen ID.3 Front

Interiören är hyfsat sparsmak och så när som lampkontroller till vänster om ratten sker alla inställningar på mittkonsollens 10-tumsskärm ihop med touchreglagen under. Den initiala funderingen varför de inte bara hade kvar några rattar för värme- och ljudreglage kommer delvis på skam då touchen faktiskt fungerar riktigt bra. Själva skärmen och dens touch är snabb och responsiv så där finns inget att klaga på.

Volkswagen ID.3 Bak

Skärmen framför ratten har mycket tydliga symboler och minimalt med plotter. Heads-up-display finns med och i en kommande uppgradering i början av nästa år kommer den leverera en utökad form av Augmented reality med exempelvis tydliga pilar om var vi skall köra. Navigator ingår för övrigt i alla varianter och så även adaptiv farthållare. Uppgraderar vi något får vi även körassistanspaket med allt i från hastighetsanpassning till nummerskyltar, till och med sådana som bilen inte ännu har sätt. Den saktar även ner för kommande korsningar eller rondeller utan att vi behöver tänka på det. Den fungerar dock långt i från perfekt så du måste naturligtvis själv hålla koll på hastigheten ändå.

Volkswagen ID.3 sidan

En irriterande sak är emellertid att även med farthållaren så kan den varna för att vi kör för snabbt för att den skulle råka gå en halv kilometer över i en nerförsbacke.

Andra mindre roliga detaljer är det faktum att inredningen känns något billig och säterna är inte så där jättesköna – däremot har vissa av de mer högspecade varianter massagefunktion vilket är nice.

Volkswagen ID.3

Just nu går det att beställa sex varianter som alla har 58 kWh batteri samt en med 77 kWh batteri men då är den bara fyrsitsig. I framtiden kommer även en ny instegsmodell med 45 kWh. Distansen för de tre är runt 330 km, 420 km och 540 km. Vridmomentet är 340 Nm och hästkrafterna 204 eller 150 kW. Motor, växellåda ja rubbet är integrerat i bakaxeln.

Vi laddar den med 11 kW AC-laddning eller 100 kW DC-laddning. När du beställer en bil ingår det olika former av abonnemang på Volkswagens egna laddnätverk Ionity under en viss period. De har även tagit fram egna laddboxar och slutligen så ingår elbilsladdning om du tecknar upp dig via ett speciellt samarbete med Jämtkraft.

Volkswagen ID.3

Priset för nuvarande instegsmodell börjar på 374 900 kronor efter skatteavdrag eller cirka 3500 kronor i privatleasing men vill du ha alla trevliga finesser vi precis skrivit om får du lägga på närmare 100 000 kronor.

Provkörningen ägde rum hos Volkswagen Sverige i och runt Södertälje.

Vi finns på Patreon!

Vi ser att du har en AdBlocker på! Vår dröm är att kunna erbjuda er det senaste inom konsumentteknik utan att behöva fläska på med annonser. Vill du hjälpa oss att göra det till verklighet?

Stöd oss via Patreon!

Kommentarer