I ett stort test på tyska Autobahn så blev det tufft för elbilarna som tappade rejält i räckvidd.
WLTP-räckvidden räknar på blandad körning så det är kanske inte så konstigt att ett stresstest på tyska motorvägar drog ner räckvidden. Testet av tyska tidningen Autobild utfördes i 130 kilometer i timmen med 42 olika elbilar.
130 kilometer i timmen är visserligen mer än vad som tillåts i Sverige men kan vara bra att veta hur långt du tar dig om du råkar hamna på Autobahn i framtiden. Mercedes EQS 450+ kom längst men tappade 35 procent mot den angivna WLTP-räckvidden på 743 km.
Så långt kom bilarna i en hastighet på 130 km/h:
Mercedes EQS 450+ |
482 km |
BMW iX xDrive 50 |
434 km |
BMW iX M60 xDrive |
430 km |
Genesis Electrified G80 |
427 km |
Mercedes EQE 350+ |
423 km |
BMW i7 |
388 km |
Skoda Enyaq iV RS |
380 km |
Nissan Ariya 2WD 178 kW |
378 km |
Polestar 2 SM LR |
374 km |
Audi RS e-tron GT |
367 km |
Tesla Model 3 SR |
363 km |
Nio ET7 (100 kWh) |
345 km |
Tesla Model Y LR |
361 km |
VW ID.5 Pro Performance |
340 km |
Hyundai Kona Electric |
336 km |
Ford Mustang Mach-E GT |
337 km |
Porsche Taycan Turbo S |
336 km |
VW ID.4 GTX |
332 km |
Genesis GV60 |
330 km |
VW ID.4 Pro |
328 km |
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ |
328 km |
Kia Niro EV |
326 km |
Audi Q4 e-tron 40 |
326 km |
Skoda Enyaq iV80 |
318 km |
Kia EV6 |
305 km |
VW ID.Buzz Pro |
301 km |
BMW i4 M50 |
299 km |
Renault Zoe E-Tech |
292 km |
Hyundai Ioniq 5 AWD |
290 km |
Kia e-Soul |
280 km |
Mercedes EQV |
273 km |
MG ZS EV |
272 km |
Renault Megane E-Tech EV60 |
268 km |
Aiways U5 |
266 km |
Hyundai Ioniq 5 (160 kW) |
261 km |
Polestar 2 DM LR |
258 km |
Opel Zafira |
250 km |
Subaru Solterra |
244 km |
Volvo XC-40 Recharge |
227 km |
Cupra Born 170 kW |
226 km |
Mercedes EQA 250 |
222 km |
Toyota bZ4X |
217 km |
VW ID.3 Pro 150 kW |
216 km |
SsangYong Korando e-motion |
203 km |
Mercedes EQB 350 |
200 km |
MG 5 |
178 km |
Opel Combo e-Life |
171 km |
Peugeot e Rifter |
164 km |
Honda e |
153 km |
Mazda MX-30 |
140 k |
Via: Carup
Källa: Autobild