Recensioner

EPOS | Sennheiser GSP 670 trådlöst gaming headset – mycket vill ha mer

Bortskämd som man är
Detta inlägg innehåller reklam genom annonslänkar för Prisjakt

När du ringer till kollegan och han tystnar och efter en stund säger “Vilken underbar röst du har”, då vet man att det här är ett påkostat headset.

Skyhöga förväntningar

Men saker som kostar premium tenderar också att likna aktiemarknaden – det krävs inte bara att de levererar tekniskt, de måste även harmonisera eller slå förväntningarna. Med ett ordinarie pris på 3600 kronor så kan vi minst sagt säga att förväntningarna är skyhöga.

Men först, låt oss prata Gaming Headset, alla har dem, precis varenda tillverkare som någonsin gjort något med ljud och/eller något spelrelaterat. Så även Sennheiser, typ. Det har varit ett bolag bakom och en licens och just nu är man mitt uppe i att rebranda rubbet till EPOS. Men tills det är klart så är det Sennheiser logga på produkter och kartong som gäller.

Peter Esse sittande i en soffa med EPOS Sennhsier GSP 670 på huvudet och en Playstation-kontroll i handen.

Form

Det ihop med designen på hörlurarna gör att vi tar upp dem med mixade känslor. Det är riktigt mycket Universal Soldier över GSP 670 – vi är redo att rädda en hel värld. Men väl uppackade blir känslan över att göra en Van Damme något dämpad på grund av att allt är i plast. Det är inte så att det är dåligt i sig eller ger en känsla av dålig plastkvalité, snarare att designen inspirerar till något så än mer lyxigt.

Samma sak är volymkontrollen på högersidan, det är en stor ratt med ett mycket adekvat motstånd, lite som en påkostad volymkontroll i en bil. Men igen, har vi kommit så här långt vill vi ta det hela vägen med en kontroll av exempelvis borstad aluminium.

Sennheiser GSP 670 liggandes på en Playstation 4 Pro.

Funktion

GSP 670 levereras med en Micro-USB-kabel som både fungerar som laddkabel men också om du vill köra ljudet över sladd. Här behöver upphovsmän och -kvinnorna gå och bikta sig för avsaknaden av USB-C. Därutöver har vi en USB-dongel som fungerar som RF-mottagare. Den är av någon anledning ett krav för att koppla in GSP 670 till PS4:an, det går ej att ansluta dem direkt via bluetooth utan att konsolen hänvisar till att stoppa in dongeln. Vi gissar att det beror på att den då inte får samma låga latens då.

Kör vi Windows 10 kan vi installera The Gaming Suite för att skapa se eller skapa nya ljudprofiler för olika spel eller andra förehavande så som film och ger vi så här mycket pengar för ett headset är det faktiskt din förbannade skyldighet att lägga lite tid på det. Du kan också separera inkommande ljud på PCn vilket gör att du kan sätta en volym på dina medspelares röster om de kommer från ett separat program och en annan på ljudet från själva spelet. Dessvärre måste vi använda kabel eller den medföljande dongeln för att det skall fungera. Bluetooth gör sig ej besvär.

I The Gaming Suite ställer vi också in hur mycket brusreducering och eventuella effekter “för varmare röst” vi vill ha.

Utöver ratten för volym har vi en av och på-knapp som dessutom fungerar som Bluetooth-parningsknapp samt en knapp för att byta mellan färdiga ljudprofiler. Men hur mycket vi än trycker så förändras inte ljudet märkbart – förutom när vi är inkopplade i Windows-datorn och det är vi ju så sällan som konsolspelare. Vi stänger av micen genom att dra upp micen uppåt och på igen genom att dra ner den framför vår mun, smart!

Mycket rent ljud

Ljudmässigt har vi det här med förväntningar igen och här blir det genast en pedagogisk utmaning att förklara fördelarna. För grejen är den att de låter alldeles fantastiskt, men kanske inte på det sättet som en kan tro. Vi vill gärna likna dem med ett par studiohögtalare – det låter väldigt bra, men det blir också så nära källan ett ljud kan bli. Fortfarande oklart?

Så här. När vi sitter och lyssnar på musik låter det mycket tillfredställande, när vi sitter och spelar ett open world-spel med äventyrsinslag och mycket ambientljud så hör vi varje detalj, varje fotsteg, till och med de olika underlagen. Men när vi sitter och tittar på en dussinfilm på Netflix och hör flygplanen flyga över oss och bomberna faller ja då saknar vi onekligen subwoffern från hemmabion. Kanske är upplevelsen av Destiny 2 det bästa exemplet, det spelet har alltid haft vapen vars ljudeffekter låter tråkit nära ärtpistoler. GSP 670 gör lite för att ta bort den effekten men samtidigt har vi aldrig hört ett så detaljrikt ärtljud tidigare.

Allt detta förändras med profiler men som vi konstaterat ovan kommer vi inte åt dem utan att vara ansluten till Windows-datorn. Hade profilerna lagrats på headsetet och kunde väljas även ansluten till andra enheter så hade GSP 670 varit så nära perfektion en kan komma.

GSP 670 stödjer 7.1 surroundljud men gissa vad, det kräver också ansluten till Windows och The Gaming Suite igång. Ahhhhhh!!!

Sennheiser RF-dongel för att skicka ljud vidare till GSP 670 instycken i en Playstation 4

Trådlöst är trådlöst

Läser vi användarrecensioner verkar EPOS Sennheiser GSP 670 delas mellan de som ger det högsta betyg och de som ger det mycket lågt betyg. Framförallt klagar de som ger den lågt betyg på att ljudet hackar eller inte fungerar som det skall. Detta är inget vi har upplevt i våra tester men samtidigt låter det precis som de intermittenta problem som lätt dyker upp när det kommer till bluetooth då och då, oavsett hörlurar.

Trådlöst ljud är inte alltid stabilt och vill vi helt slippa undan är det kabel som gäller men också den medföljande RF-sändaren som då sitter på utsidan av dina enheter och därmed ger bättre täckning. Oberoende om dongeln används eller bluetooth från dator eller annan enhet så finns det oftast hundratals bluetooth-enheter i närheten om du bor i en lägenhet. Till på det använder Wifi samma frekvensband på 2,4 GHz så det kan bli trångt i luften och det kan påverka prestandan för stunden.

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!