Apple

Europeiska mobiloperatörer klagar på iPhones Privat reläservice

Föga förvånande

Tydligen har det blivit praxis för vissa europeiska  operatörer att blockera Apples VPN-tjänst och nu klagar de också öppet på tjänsten.

Med senaste iOS 15 fick vi möjlighet att valfritt använda Privat reläservice i vår iPhone. Detta är en VPN-tjänst som Apple påstår att det omöjliggör spårning av webbtrafik för både operatörer och Apple själva. Det är flera operatörer som redan blockerat tjänsten i Europa och här i Sverige är det känt att Tre är en av dem.

Eftersom VPN-tjänster har funnits tillgängliga sedan ett tag tillbaka på iPhone är det lite märkligt att Vodafone, Telefonica och T-Mobile med flera har skrivit under på ett öppet klagomål mot Apples tjänst. Kanske av den enkla anledningen att fler troligtvis kommer börja använda det när Apple låter det aktiverats automatiskt efter beta-perioden.

I klagomålet går det läsa att privat reläservice hindrar operatörer från att komma åt “viktig nätverksdata och metadata”. Dessutom att det kan ha konsekvenser för “europeisk digital suveränitet” och att det påverkar dem från att effektivt hantera telekommunikationsnätverk.

Via: 9to5mac

Rättelse: Vi påstod felaktigt att operatören tre blockerade Apples Private Relay (reläläge). Så är inte fallet. Operatören Tre meddelar att iPhones kan behöva startas om för att Apples reläläges tjänst ska fungera. Det ska även tilläggas att inte heller det beror på Tre utan kan ha att göra med att Apples tjänst reläläge är i betaläge.

Vi finns på Patreon!

Vi ser att du har en AdBlocker på! Vår dröm är att kunna erbjuda er det senaste inom konsumentteknik utan att behöva fläska på med annonser. Vill du hjälpa oss att göra det till verklighet?

Stöd oss via Patreon!

Kommentarer