Apple

Facebook och YouTube tappar mycket intäkter på grund av Apples spårningsskydd

Facebook är inte nöjda.

I april lanserade Apple ett spårningsskydd (App Tracking Transparency framework) som skall värna om användarnas integritet. Om en app vill följa ens aktivitet så måste användaren godkänna eller neka detta på sin iPhone och en ny rapport visar att detta har gjort att flera stora företag har tappat mycket av sina intäkter.

En undersökning gjord av Financial Times visar att Facebook, Twitter, Snapchat och YouTube har tappat runt 85 miljarder kronor i intäkter på grund av Apples spårningsskydd. Sedan spårningsskyddet annonserades av Apple har Facebook öppet visat sitt missnöje och försökt få sina användare att godkänna att de får spåra deras aktivitet men det gick inte så bra som de hade hoppats. Många användare har valt att inte låta Facebook spåra aktiviteten och Financial Times kom även fram till att just Facebook har drabbats hårdast i form av tappat kapital.

Anledningen till att de tappar kapital på grund av Apples spårningsskydd är för att de inte vet lika mycket om användarens beteende. Det i sin tur gör att de inte kan nå ut till annonsörer och sälja lika riktad reklam. Ju mer de vet om användarna, desto mer betalt kan Facebook ta av annonsörerna.

Källa: Financial Times

Via: The Verge

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!