När Anders Mildner skulle aktivera sitt månadskort krånglade Skånetrafikens app, därför gick han fram till vad han trodde var konduktören, eller kundvärd som det heter numera, för att få hjälp.
I stället får han reda på att biljetten måste vara aktiverad innan påstigning och får en bot på 1000 kronor. Den som skrev ut boten var inte Skånetrafikens ordinarie kundvärd utan kontrakterad personal som går mellan olika tåg och bussar och gör extrakontroller av biljetten. Det är sedan tidigare känt att det räcker med att sätta sin fot innanför bussen utan att biljetten är aktiverad för att få böter.
Efter överklagande beslutar Skånetrafiken att sänka boten till 150 kronor men medger fortfarande inte fel. På Twitter svarar länstrafikbolagen att en biljett skall vara klar innan man kliver ombord.
Vi förstår din sits men eftersom du ska ha din biljett klar innan du kliver ombord på tåget.
/ Evelyn.
— Skånetrafiken (@skanetrafiken) October 17, 2019
Under hösten har Skånetrafiken fasat ut det gamla Jojo-kortet tillförmån för att betala med kort i automat, ett nytt plastkort men framförallt erbjudit möjligheten att ha månadskort i appen. Dock utan att ta höjd för eventuellt krångel med den.
https://youtu.be/r5Z2c6H7bS4
Uppdaterat 15 oktober: Nu har Skånetrafiken ringt upp Anders och bett om ursäkt.
Nu blev jag uppringd av @skanetrafiken som vänligt bad om ursäkt för hur jag behandlats och rev den sista delen av min bot. Rätt och riktigt agerat. Tråd om den absurda historien nedan. https://t.co/MAIEZbfAAb
— andersmi (@andersmi) October 29, 2019