Vid evenemanget Cisco Live i Las Vegas visades nya funktioner upp för plattformen Webex. Generativ AI ska lyfta mötesupplevelsen för inblandade parter.
Cisco har visat upp nya AI-baserades funktioner för samarbetsplattformen Webex. Även här kommer generativ AI att bli en del av användarupplevelsen. I Ciscos rapport State of Global Innovation framgår det att IT-experter världen över rankar generativ AI som den teknologi som mest sannolikt kommer att ha stor påverkan på deras arbete. Under våren och sommaren 2023 har fokus gradvis förflyttats från de chattbaserade AI-lösningarna för allmänheten som exempelvis ChatGPT för text och Midjourney för bilder, till hur tekniken kan integreras i olika arbetsverktyg för att skapa mer kraftfulla förmågor och en förbättrad upplevelse.
Bland de första tjänsterna som lanseras för Webex by Cisco finns AI-genererade summeringar av möten, samtal och chattar, både för att snabbt hjälpa den som missat mötet att få en överblick och för att skapa protokoll och att göra-listor. Tjänsten kan enkelt aktiveras men är inte aktiv som standard, för att skydda känslig information. AI-tjänsten kan också automatiskt summera nyckelhändelser i ett möte via Webex videomeddelandetjänst Vidcast.
Även kontaktcenterplattformen Webex Contact Center kan användas för att förenkla interaktionen mellan olika kundtjänstmedarbetare och förbättra kundbemötandet. Med summeringsfunktionen kan en person som tar över ett ärende snabbt sätta sig in i det och undvika att den som söker hjälp behöver upprepa sitt ärende.
De nya AI-tjänsterna visades upp för första gången i samband med Cisco Live som hölls i Las Vegas, och kommer att bli tillgängliga för alla kunder av plattformen innan årsskiftet.
Källa: Pressmeddelande