Kultur

IKEA-katalogen försvinner

Blir helt digital i framtiden och hallmattan kommer ligga tom

I 70 år har IKEA-katalogen funnits och i nästan varje hem har det bläddrats, tummats och hundöronmärkts i denna katalog full av drömmar. Den skänker glädje när den dimper ned på hallmattan och den har gett inspiration och köplust under decennier.

Men nu väljer IKEA att sluta ge ut denna ikoniska katalog och går över helt till det digitala via appar och sociala medier. Beslutet har varit svårt men eftertänksamt och följer i linje med IKEAs grönare satsning för att inte lämna några fotspår efter sig på klimatet. Med tanke på hur många kataloger som finns i hem världen över så kan det ge endel påverkan på hur många träd det går åt för att visa upp sina produkter. 2016 nådde katalogen en upplaga på 200 miljoner exemplar, det är många träd.

IKEA kommer fortsätta berätta historien om katalogen och även ge ut en bok som hyllning under hösten 2021. Men någon katalog på hallmattan kommer vi inte få igen.

IKEA-KATALOGEN GENOM ÅRET

1951: Ingvar Kamprad satte själv samman den första Ikea-katalogen och det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige, 68 sidor. På svenska.
1998: Den första katalogen med ”Ikea för företag” släpptes på internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag. Ambitionen det året var att presentera hela katalogen online, men på grund av komplexiteten i IT-systemen fick lanseringen skjutas upp.
2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.
2001: E-handeln lanseras för första gången i Ikea-historian i Sverige och Danmark.
2016: Nåddes den högsta noteringen då Ikea-katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Via: IKEA Pressmeddelande.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!