Pryl

Innovationerna kring VR som Meta jobbar på

Utvecklingsenheten Inside the Lab bjuder på en förhandstitt av framtidens VR-headset

Att Facebook, eller Meta som bolaget heter är djupt engagerade i den virtuella världen är inget nytt. Tvärtom har de långt gångna planer för framtiden med Metaverse.

Vid ett online-event förra veckan visade Mark Zuckerberg upp ett antal prototyper som Meta tagit fram. När det gäller Metaverse och utvecklingen av enheter för virtuella verkligheter finns en hel del utmaningar som måste tacklas, inte minst för användarens skull. Det handlar om allt från fokus av innehållet som visas till displayernas upplösning som är betydligt lägre än vad som erbjuds i dagens laptops, tv-apparater och mobiltelefoner. Även distorsion av visat material måste fixas och om dessa hinder inte löses på ett bra sätt kommer inte användarna att anamma den nya tekniken. Det skulle helt enkelt inte bli bekvämt att använda VR-tekniken en längre period utan att känna ett visst obehag.

Inside the Lab från Meta visar nu exklusivt upp ett antal av de utmaningarna man står inför samt hur de avser att lösa dessa. Ett sätt att komma förbi dessa hinder är att bygga prototyper som ska klara av ett naturligt beteende, mer känt som “visual Turing Test“. Översatt till svenska skulle man kunna kalla det för “datorsynforskning” men att klara av detta är en ytterst viktig punkt när det gäller VR. För att klara detta test bygger teamet Display Systems Research (DSR) vid Reality Labs Research (RL Research) prototyper åt Meta som fokuserar på:

  • Varifocal: teknologi som ska säkerställa att fokus är korrekt och möjliggör klar och komfortabel synskärpa på armlängds avstånd under längre perioder
  • Distorsion correction: ska hjälpa till att fixa optiska avvikelser som skevning och färgstick vilket kan uppstå via optiken som används
  • Upplösning som närmar sig eller överstiger 20/20 av mänsklig syn
  • HDR (High Dynamic Range) teknologi som utökar utbudet av färg, ljusstyrka och kontrast i VR

Flertalet olika prototyper

Display Systems Research utvecklar också prototyper som tittar närmare på formfaktorn till headsetet med fokus på att minska storlek, vikt och strömförbrukning. På bilderna nedan syns ett urval av de prototyper som tagits fram och redan 2017 nåddes en milsten när varifokala linser fungerade, detta i “Half Dome Zero”.

Half Dome Fleet RL Research Prototypes

Med prototyperna “Half Dome” har DSR fortsatt att närma sig en sömlös varifokal hantering i mer kompakta format. I “Half Dome 1” utökades synfältet till 140° och i “Half Dome 2” minskades vikten med 200 gram. Prototypen “Half Dome 3” försågs med elektroniska varifokala-linser med flytande kristaller som ersatte mekaniska delar och minskade vikten och storleken.

Distortionssimulator

För att varifokala linser ska kunna fungera sömlöst behöver den optisk distorsionen fixas. Idag är denna statisk i existerande VR-headset medan detta måste ändras beroende på var användaren tittar. Det blir helt enkelt mindre verkligt eftersom allt tenderar till att flytta sig något när ögonen rör sig. En väg framåt här är den prototyp där teknologi från tv-världens 3D kombineras med linsemulering. Simulatorn använder virtuell optik för att korrekt återskapa de distorsioner som skulle ses i ett VR-headset. Utifrån detta kan teamet studera olika algoritmer för att komma tillrätta med problemet.

Prototypen Butterscotch

Butterscotch Prototype Reality Labs Research

Butterscotch är en prototyp som designats för att visa erfarenheterna från retinal upplösning i VR som är standarden för produkter med en skärm. Produkter som tv-apparater eller mobiltelefoner har idag mer än 60 pixlar och ger den skärpa som finns på en syntavla.

Reality Labs Eye Chart Comparison

Tekniken som används i VR idag når inte riktigt hela vägen eftersom det uppslukande synfältet sprider tillgängliga pixlar över ett större område vilket sänker upplösningen. Resultatet blir minskad realism och förmågan att presentera text i skarpt, litet format. I Butterscotch-prototypen krymptes synfältet med ungefär hälften av vad som finns i Quest 2 och utvecklade en hybridlins som löser problemet med högre upplösning. Skillnaden blev markant men vikten var för hög och produkten för skrymmande.

Starburst

Meta Starburst Research Prototype Reality Labs

Starburst är en prototyp från DSR med HDR-funktionalitet. För att nå bättre HDR måste nitsen fixas och det optimala talet för bästa ljusskärpa ligger på 10.000 nits. Tv-industrin har nått långt här medan Quest 2 enbart hade 100 nits vilket är långt från optimalt. Den stora utmaningen med att nå dit är formfaktorn som ska vara bärbar och inte märkas. Prototypen Stardust är klumpig och tung och hålls på samma sätt som en kikare. Resultatet är dock ljust då det når över 20.000 nits vilket gör det till en av de ljusaste HDR-skärmar som byggts.

Prototypen Holocake 2

Meta Holocake Research Prototype Reality Labs

Holocake 2 är det tunnaste och lättaste VR-headsetet som Meta skapat. Den baseras på deras ursprungliga holografiska linstyp som såg ut som ett par solglasögon med saknade nyckelfunktioner. Denna prototyp är fullt fungerande och klarar av att köra vilken VR baserad PC-titel som helst.

Reality Labs Lens Comparison

För att få fram denna kompakta formfaktor behövde utvecklingsteamet minska storleken markant på optiken samtidigt som de effektivt behövde använda tillgängligt utrymme. Första steget var att använda polariserande optik (pancake optics) för att minska utrymmet mellan displayen och linsen. Andra steget var att minska tjockleken på linsen genom att ersätta en konventionell böjd lins med en tunn, flat holografis lins. Resultatet är ett VR-headset som nyttjar holografisk teknik i linserna på bästa sätt och utvecklarna är hoppfulla om att kunna minska storleken ytterligare.

Konceptet Mirror Lake

Wall Of Headsets L DSR 14

Mirror Lake är ett koncept med en skidglasögonliknande formfaktor som ska integrera i stort sett all avancerad visuell teknik som DSR tagit fram under de senaste sju åren (se bild ovan). Detta omfattar varifokal teknik och ögonspårning i en kompakt, lätt och strömeffektiv produkt. Målet är att kombinera alla tekniker för att klara av “the visual Turing test”.

Vad tror ni, är vi på väg att få ett VR-headset som löser dagens problem?

Källa: Pressmeddelande

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!