Affärer

Klarna rapporterar ökad nätförsäljning vid Black Friday

Mest sålda kategorierna var sport- och fritidsprodukter, elektronik, smycken och accessoarer

Nu har även Klarna släppt statistik kring den nyligen avslutade köpfesten. Jämfört med förra året ökade nätförsäljningen kring Black Week med peak på söndagen.

Klarna meddelar via ett pressmeddelande att nätförsäljningen ökade under Black Week jämfört med förra året hos deras anslutna e-handlare. Totalt ökade handeln online med 4 procent under perioden 21-28 november 2023 med en peak under söndagen på 8 procent.

De mest sålda produktkategorierna var sport- och fritidsprodukter, elektronik, smycken och accessoarer. Den totala nätförsäljningen under Black Friday och Cyber Monday ökade med +6% respektive +3% jämfört med förra året.

Dyker vi ner mer i statistiken ser vi att kvinnor stått för merparten av köpen under Black Week i år – 60 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 40 procent av män. Tittar vi till åldersgrupperna kan man även se att konsumenter mellan 25-40 år (Millennials) är den grupp som handlat mest och står för 43 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (37 %) och åldersgruppen 18-24 år (22 %).

Nedan finns mer statistik kring de produkter som ökat mest i försäljning under Black Week inom de mest sålda produktkategorierna (jämfört med en genomsnittlig dag i oktober):

Sport- och fritidsprodukter

  • Träningshäckar (+875%)
  • Stegjärn (493%)
  • Skidprodukter (172%)
  • Camping kit (+157%)
  • Bollpumpar (+157%)

Elektronik

  • Datorer (+236%)
  • Datortillbehör (+152%)
  • Drönare (+109%)
  • Kablar (+67%)
  • Hörlurar (+49%)

Smycken och accessoarer

  • Ankelkedjor (+53%)
  • Huvor (+53%)
  • Handskar (+46%)
  • Kreoler/öronringar (+32%)
  • Halsband (+31%)

Vad var ditt bästa fynd under Black Week?

Källa: Pressmeddelande

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!