El-fordon
Foto: Peter Esse

Konceptbilarna på eCar Expo Stockholm 2023

Våra favoriter

2023 års upplaga av Ecar Expo bjöd på en hel del konceptbilar. Vissa är mer eller mindre produktionsbilar. Andra kommer nog aldrig se dagens ljus som en färdig bil. Här är våra favoriter – utan inbördes ordning.

Skoda Vision 7S – den stora SUV-modellen

Skoda Vision 7S Foto: Peter Esse

Vision 7S är förlagan till en kommande stor sjusitsig SUV från Skoda. Den baseras på Volkswagen-koncernens MEB+-plattform. Samma plattform som kommande Volkswagen ID.7 kommer byggas på. Det betyder 200 kWh laddning och i det här fallet ett batteri på 85 kWh.

Interiörsmässigt (Se bilder och video längst ner i artikeln) andas den lyx på ett helt annat vis än vad vi är vana vid från Skoda. Vad som blir kvar i produktionsbilen är en annan femma. Men det bådar gott inför framtiden. 2026 kommer den produktionsklara varianten. Innan dess skall Skoda hinna med att lansera två nya mindre elbilar.

Volkswagen ID. Life – minstingen

Volkswagen ID.Life. Foto: Peter Esse

Volkswagen vill ha in en instegsmodell innan ID.3. Svaret på det är ID. Life. En liten, något mer boxig, version av elbil än vi tidigare sett från Volkswagen. Men samtidigt kanske den elbil som känns mest folkvagn av dem alla.

I konceptbilen har den inbyggd projektorduk och projektor. En rätt rolig grej faktiskt. Synd att just det aldrig lär komma i den slutgiltiga versionen. Den upplysta loggan fram och bak lär bli kvar då det är på gång en regeländring i Europa som gör det tillåtet med upplysta logotyper.

Vidare har den ett 230 voltsuttag bredvid den vanliga laddporten där fram – perfekt för den som vill stanna och brygga lite Skånerost med Mockamastern. Konceptet kommer 400 km via sitt 57 kWh stora batteri.

The Next Ora – en katt för lite äldre målgrupp

The Next Ora. Foto: Peter Esse

Nu föredrar ju Ora Sverige att ta bort alla djurreferenser från de svenska modellerna. Men “The Next Ora” kallas nämligen “The Next Ora Cat” på flera andra marknader. Det blir den andra modellen att lansera efter den mindre första bilen som kort och gott heter Ora, i Sverige (Eller “Ora Funky Cat” utomlands). Allergi-namn eller ej. Det här kan bli en spännande bil när den väl lanseras på svenska marknaden i slutet av året.

Målgruppen känns aningen äldre än första Ora-modellen. Den känns också aningen mer maskulin. Faktum är att gubbkeps nästan är ett krav.

Tekniska specifikationer? Exakt hur det blir i den faktiska produktionsbilen vet vi inte. Internet skvallrar dock om hela 300 kW effekt fördelat på två motorer. 680 Nm i vridmoment. Batteriet sägs vara på 83,5 kWh. Det strömlinjeformade chassit ger bilen en faktiskt förbrukning på runt 2 kWh per mil (Antagligen betydligt lägre enligt WLTP). Mercedes EQE får passa sig så det inte dyker upp ett gäng sådana här i backspegeln.

Hyundai N Vision 74 – hybriden

N Vision 74. Foto: Peter Esse

Hyundai N Vision 74 var mässans enda hybrid-bil, som vi känner till. Men då mellan vätgas och direktverkande el. Det är mer troligt att tekniken hittar till framtida produktionsbilar än att designen på bilen gör det. Vilket är lite synd. För det formspråket kan passa in ihop med den retrotrend som vi ser på flera håll just nu.

Audi Grandsphere – vardagsrum i en bil

Audi Grandsphere. Foto: Peter Esse

Audi Grandsphere är visserligen inte den senaste konceptbilen från Audi. Den heter Activesphere, men det är den första av de fyra i samma Sphere-familj som visas upp på svensk mark. Det vi ser är dels ett formspråk som delvis skvallrar om hur Audi kommer formas framöver. Det ser vi bland annat en skymf av i kommande Audi A6 E-tron.

Inuti andas det av lyx och en känsla av vardagsrum. Det är soffa där bak. Det saknas ratt där fram. En liten växt förgyller tillvaron däremellan. Framtiden på Autobahn är autonom om vi får tro detta koncept. Men inte utan att ratten kommer fram vid behov. Hur det ser ut ser du i videon nedan.

Grandsphere är byggd på PPE-plattformen. PPE står för Premium Plattform Electric och är Volkswagen-koncernens plattform för elbilar av modell finare för Audi och Porsche. Det blir första plattformen som är direkt framtaget för Audis elbilar. Existerande elbilar baseras antingen på Audis fossilplattform MLB (Audi Q8 e-tron) Volkswagens elektriska MEB-plattform (Audi Q4 e-tron) eller Porsches J1-plattform (Audi e-tron GT). För oss slutkonsumenter betyder det bland annat laddning på 270 kW med 800 volt.

Polestar Precept – sann identitet

Polestar Precept. Foto: Peter Esse

Svenska Polestar är det närmaste Volvo Personvagnar vi kommer på denna mässa. Men med Precept känns det som Polestar är på väg att slå sig fri från Torslanda på riktigt. Till skillnad mot Polestar 2, som från början togs fram som en systerbil till Volvo XC40, och Polestar 3, som på samma sätt utvecklades parallel med Volvo EX90, baseras Polestar Precept på en egenutvecklad plattform. Precept kommer att lanseras som Polestar 5 nästa år. Roadster-versionen med två dörrar och cabriolet-läge kommer att lanseras som Polestar 6 något år senare.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!