Samhälle

Medierna i P1 granskar teknikjournalistiken

"Den här branschen saknar journalistisk kompetens"
Detta inlägg innehåller reklam genom annonslänkar för Webhallen

Medierna i P1 tar upp det faktum att vi inom teknikjournalistiken har en ständig inre konflikt mellan att hålla den pressetiska fanan högt och att betala räkningarna.

Det är Joel Oscarsson, vår kära vän och kollega i branschen på Surfa och Nordic Hardware som problematiserar hur vissa av våra konkurrenter har tagit otydligheten mot marknaden i de här frågorna till en ny nivå. Sweclockers som det framförallt handlar om vill dock inte ställa upp på en intervju.

När det kommer till hur vi jobbar här på Teknikveckan har vi alltid varit tydliga och aldrig försökt gömma några metoder. Detta trots, allt kanske framförallt, på grund av att vi själva är en del av problemet.

Följande tydliga regler gäller hos oss.

  • Annonser annonsmärks alltid och detta tydligt – särskilt när det kommer till Native-annonser. Här är vi bäst i branschen då många, inklusive IDG som var med i intervjun, ej är tillräckligt tydliga med affiliatelänkar som enligt gängse regler skall märkas ut tydligt längst upp genom at tex skriva “Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Webhallen” om vi någonstans i texten skriver Webbhallen och länkar genom en speciell länk som ger oss några procent provision vid eventuellt köp.
  • I vår mening finns det inget som heter betalda recensioner. En artikel kan inte per definition vara en recension om den är betald. För då är det en annons. Genomgångar och guider utan rekommendationer på köp eller inte köp går däremot bra. Så länge de är annonsmärkta.

Saker som inte är optimala men som inte kommer förändras

  • När vi åker på resor för att vara med på pressevent, tester och mässor betalas detta av de som bjuder in. I det inkluderar resan, boende, mat och även stundtals kopiösa mängder alkohol.
  • Det är däremot inte ett pressetiskt problem i sig utan det handlar snarare om mellanmänskliga relationer. På denna typen av resor umgås man både med andra journalister och PR-representanter och blir goda vänner med flera. Även om det vid en recension eller granskande inte påverkar direkt så kan det naturligtvis påverka indirekt, helt enkelt var tankarna tar en vid olika prioriteringar och så vidare.

Saker som är direkt problematiskt ur ett pressetiskt perspektiv och som måste lösas i framtiden allt eftersom vi växer

  • Undertecknad, Peter Esse, som äger och driver Teknikveckan är en allt större producent av content marketing-material. Det vill säga reklammaterial till Native-artiklar. Dock producerar vi inga texter utan det handlar om foton och video baserat på andras texter. Det finns exempel där jag producerat reklam för en produkt som jag samtidigt har givit rekordlågt betyg som recensent. Det går alltså att hålla i sär för egen del.
  • Ännu mer problematiskt ur ett pressetiskt perspektiv är att jag själv jobbar med PR inom branschen och skickar alltså varje vecka både pressmeddelande och recensionsexemplar till branschen jag själv verkar i inklusive material till skribenter här på Teknikveckan. Jag varken kan eller vill ha någon åsikt i frågan vad som skrivs om detta eller resultatet av tester. Men är samtidigt väl medveten om att det inte är så enkelt och att mina medarbetare naturligtvis vill vara till lags och har svårare att separera alla mina verksamheter än jag säjlv.
  • Recensionsprodukter skickas oftast tillbaka men när det kommer till fasta installationer och mindre grejer så som hörlurar, högtalare och liknande så vill inte tillverkarna ha tillbaka dem. Målet här är att någon gång i framtiden kunna verka utanför våra hem och därmed kunna separera recensionsprodukter från våra egna – i dagsläget kan både privata inköp och recensionsprodukter skapa system som vi testar, tex när det kommer till multiroom-högtalare.

Teknikveckans litenhet är alltså både ett problem men också lite av en lösning. Vi behöver alltså jobba vid sidan om för att kunna betala räkningar vilket i sin tur skapar pressetiska besvär för oss själva. Men det betyder också att vi inte är beroende att tacka ja till moraliskt tvivelaktiga kampanjer – vare sig sett till innehåll eller hur de genomförs. Därför kan vi i slutändan hålla huvudet betydligt högre än flera av våra konkurrenter.

Svenska PR-representanter är för övrigt mycket professionella, vi har aldrig hört någon ifrågasätta våra recensioner eller övriga texter förutom i de fall det smugit in sig något direkt faktafel. Ofta inte ens då utan vi blir förvånade att ingen hört av sig när vi upptäcker det själva. Däremot är det inte samma kultur utomlands och de gånger någon haft åsikt om själva innehållet handlar det alltid om kontakter utomlands. Mer än en gång har vi känt att Sverige är den sista bastionen för pressetik och att de av våra konkurrenter som är sämst nog tagit lite väl mycket intryck från sajter utanför landets gränser.

Vi får ofta kritik att vi skriver mycket om vissa tillverkare tex Samsung TV, Philips TV, Sonos och så vidare. Men det handlar om att det här är företag som gör sitt jobb. De skickar pressmeddelande när det händer något nytt, de skickar recensionsexemplar när vi ber om det och om vi inte skriver om just ditt favoritmärke så beror det oftast på att de inte finner det värt att svara på våra förfrågningar – antagligen för att vi är för små för att prioritera eller ens orka bry sig om.

Teknikveckan är alltså fortfarande ett fritidsprojekt där innehåll grovt kan variera i kvalitet. Vår värderade riktning är emellertid att inom ett par år kunna ta teknikjournalismen till en helt ny nivå – av högre kunskap, bättre rekommendationer och med det även pressetiken.

Teknikveckans annonsprodukter är enbart

  • Annonsmärkta videos. Se exempel.
  • Annonsmärkta texter. Se exempel.
  • Affiliatelänkar både i nyheter, i forumet och på Facebook. Se exempel.
  • Traditionella banners.
  • Poddreklam via Acast.
Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!