Opinion

Åsikt: Nu är det dags att slå sönder Apples & Googles app-monopol

Öppnar upp för bättre tjänster

Det är hög tid att slå isär de monopol som Apple och Google har fått njuta av i mer än ett årtionde.

Det är nu 20 år sedan Microsoft blev stämde för brott mot amerikanska konkurrenslagarna. Vid den tiden så hade Microsoft en dominerande ställning genom att Internet Explorer kom förinstallerad med Windows. Domstolen ansåg att Microsoft utnyttjade sin ställning och därigenom skaffat sig ett olagligt monopol. De tvingades därefter att tillhandahålla alternativa webbläsare till alla Windows-användare.

Även om detta inte var den enda orsaken så var det ett stort hinder för att få fart på den moderna webben vi har idag. Dagens webbstandarder utvecklas och förbättras löpande, och de flesta webbläsare är snabba att implementera dem. Dagens webb är betydligt bättre för konsumenten än vad det var när Microsoft hade ett monopol med Internet Explorer.

Idag står vi inför en liknande situation med app stores för Android och iOS. Både Google och Apple förhindrar effektivt alla alternativ för att sälja och distribuera appar. De begränsar också de affärsmöjligheter som företag efterfrågar när det kommer till appar. Det är hög tid att bryta upp dessa monopol och öppna upp för konkurrens på detta område.

Varför bry sig?

De flesta konsumenter bryr sig inte om detta monopol, så man kan fråga sig om detta verkligen är ett problem? Ett monopol är inte alltid negativt på ett uppenbart sätt. Vi märker sällan bristen på innovation eller de negativa effekterna för konsumenter om vi inte har något att jämföra med. När Internet Explorer hade sitt monopol så stod utvecklingen av webben i princip still. Först när monopolet bröts upp så tog utvecklingen fart.

Dagens användare skulle aldrig acceptera en webbläsare som Internet Explorer var på den tiden. För app store-butikerna så har de flesta konsumenter ingen uppfattning om något bättre alternativ, så det finns ingen stark opinion bland dem. Detta är också varför vi behöver en stark konkurrenslagstiftning för att skydda konsumenter. Både Google och Apple har idag ett monopol på sina egna plattformar som behöver brytas upp, även om konsumenterna inte ser några omedelbara fördelar av det idag.

En annan anledning till att bryta upp monopolen är de begränsningar som både Google och Apple tillämpar i sina butiker idag. Det mest kända exemplet är hur Apple konsekvent tvingar utvecklare att använda Apple Pay för att ta betalt i sina appar. Så kallade “in-app purchases” innebär att Apple kan ta 30% av betalningen. Eftersom man inte får använda alternativa betallösningar på Apples App Store så hamnar många näringsidkare i en svår situation där det inte är möjligt för dem att ta betalt i sin app. Ett sätt som Apple har utnyttjat sin monopolställning här är genom att låta vissa appar, som Netflix, erbjuda sin tjänst trots att de inte använder Apple Pay på iOS, medan andra, som Spotify, inte får samma behandling.

Motargument

Ett vanligt argument för att bibehålla den nuvarande situationen är att upplevelsen för användare blir betydligt bättre när en digital butik har en nära integration med operativsystemet på en enhet. Detta är dock bara en teknisk lösning som existerar för att både Google och Apple valde denna väg framåt. Det finns inget tekniskt hinder för att tillhandahålla en lika god användarupplevelse samtidigt som man låter tredjeparts app stores existera på plattformen. Windows blev inte värre när man kunde välja olika webbläsare vid installation.

Ett annat argument handlar om säkerhet för användarna. Genom att bara tillhandahålla deras egen butik så kan Google och Apple hävda att de ger ett bättre integritetsskydd och håller deras data säker. Detta är återigen enbart en teknikalitet. Det finns inget som hindrar att man kan uppnå samma nivå av säkerhet med flera olika app stores på en enhet. Redan idag så kan både iOS och Android isolera enskilda och grupper av appar som finns installerade. Det mest kända exemplet är hur man på Android kan ha två olika Google-konton, till exempel ett privat och ett för jobbet. Appar installerade via det ena kontot kan inte interagera med appar från det andra kontot. Med flera digitala butiker så skulle det fungera likadant.

Android-utvecklare kan hävda att Google faktiskt tillåter tredjeparts app stores redan idag- Det mest kända exemplet var hur Epics Installer tidigare användes för att installera Fortnite på en Android-enhet. Denna lösning var visserligen tekniskt möjligt, men det är alltför omständigt för den normala användaren, så det kan inte anses vara en fullgod lösning på detta. Google må vara lite bättre än Apple här, men långt ifrån tillräckligt.

En möjlig lösning

Den enklaste lösningen på den nuvarande situationen är att låta appar installerade från olika app stores vara isolerade från varandra. En app från Google Play Store kommer inte kunna se eller vara synlig för en app från t.ex. Epic “app store”. Som jag redan nämnt så är detta redan möjligt när man har flera konton på sin Google-enhet. Det finns många tekniska lösningar för detta, som virtualisering eller isolering på OS-nivå. Jag skulle vara förvånad om detta inte redan är löst fullt ut både på Android och iOS.

Några delar här kan vara en större utmaning att lösa, exempelvis hur appar ska listas på startskärmen. Även om det kan vara komplicerat så är jag övertygad om att både Google och Apple har tillräckligt kompetenta ingenjörer för att ta itu med det hela.

Vägen framåt

Det är svårt att sia om en framtid där vi inte har det här problemet, men låt oss spekulera i vad som kan hända.

Den mest sannolika förändringen är hur betalningar inne i appar (in-app purchases) kommer förändras. Den nuvarande modellen där Google och Apple tar 30% av intäkterna kommer försvinna och ersättas med en betydligt lägre taxa när konkurrenter kommer in på marknaden. En lägre taxa här skulle innebära att fler utvecklare kan ta använda betallösningar, vilket i sin tur skulle ge nya inkomstkällor för dem.

En annan fördel är att vi troligtvis kommer få se regionala och specialiserade butiker. Epic har redan en lösning för det idag när det kommer till att distribuera spel. Vi kan nog räkna med att Valve kommer lansera Steam på samma sätt när det blir möjligt. Renodlade svenska appar kan distribueras via butiker där användare kan betala med Swish eller identifiera sig med Bank-ID. Möjligheterna när flera butiker blir möjliga är ganska stora.

Bortom detta är det svårt att förutse vad som kommer hända, men vi vet ur ett historiskt perspektiv att monopol alltid är negativt i det långa loppet. Att bryta upp Apples och Googles monopol skulle alltså motverka detta innan det gått för långt.

Denna förändring kan verka rätt meningslös för de flesta. Du kanske själv känner att det bara skulle medföra mer jobb för dig. En förändring av existerande monopol är inte för att straffa Apple och Google, utan för att skydda konsumenter i det långa loppet.

Vi vill inte upprepa situationen vi hade med Internet Explorer, där utvecklingen av webben gick i stå under en lång tid. Det är dags att förändra det status quo vi har och röra oss mot en utveckling av vad appar är och innebär.

Om skribenten

Erik Hellman jobbar som frilansande konsult med mer än 10 års erfarenhet av apputveckling. Förutom att utveckla appar så föreläser han inom området och skriver utveckling i allmänhet på hellsoft.se och på Twitter som @ErikHellman

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!