Stockholm stad har rätt att kräva tillstånd och ta ut avgifter från elsparkcyklar-bolagen. Det säger nämligen Förvaltningsrätten.
För att få bukt med alla elsparkcyklar som står på stadens gator bestämde sig Stockholm stad dels för att kräva tillstånd men också att ta betalt för varje sparkis som står uppställd.
Detta tyckte flera bolag i form av Tiwer, Bird, Bolt, Lime och Superpedestrian var mycket tokigt. Gatorna är ju fria liksom. Därför drog man det hela till förvaltningsrätten. Nu har rätten sagt sitt och menar att beslutet är helt i sin ordning: Nyttjande av offentlig plats för att exempelvis hyra ut elsparkcyklar är därmed enligt förvaltningsrättens mening inte likställt med parkering av fordon och regleras därigenom inte av regelverket för trafik. Kommunen har således inte på denna grund varit förhindrad att genom lokala ordningsföreskrifter införa tillståndskrav för att bedriva uthyrning av enpersonsfordon i Stockholms stad.”
Nu har bolagen möjlighet att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen.
Voi, ett av de mest kända företagen, har accepterat Stockholm stads beslut sedan tidigare och var alltså inte med de övriga.
Vad gör förvaltningsrätten?
Hur många elsparkcyklar får det finnas i Stockholm?
Max 12 000 stycken och de skall fördelas mellan de som sökt, och fått, tillstånd.