Affärer

Ny rapport från Adyen visar att plånboken dör ut

Dessutom visar rapporten att personliga erbjudanden tar över

En rapport från betalföretaget Adyen visar att plånboken håller på att dö ut. Samtidigt meddelas att personliga erbjudanden tar över.

Nederländska PSP-företaget (Payment Service Provider) har släppt en rapport där det meddelas att plånboken håller på att gå i graven. Från rapporten framgår att var fjärde konsument helst väljer att betala med mobilen. Rapporten “Retailbarometern” baserar sig på 1 000 svenskars och fler än 500 handlares tankar och förväntningar på handeln. Tittar man på åldersgruppen 18-34 år så är det var tredje som vill betala med mobilen. Å andra sidan framgår det samtidigt att nästan var tredje fortfarande vill betala med kontanter i butik, främst är det män i åldersgruppen 35-44 år. En majoritet av kvinnorna vill betala på kredit när de shoppar online.

Rapporten visar att 85 procent av svenska konsumenter fortfarande handla sina matvaror fysiskt, och endast 14 procent föredrar att handla livsmedel online. Det svenskarna helst handlar online är kläder, teknik och skönhetsprodukter. Dock menar fyra av tio att de fortfarande värdesätter den fysiska butiken.

Till följd av ökade levnadskostnader är personliga erbjudanden och lojalitet viktigare än någonsin. Tre av fyra konsumenter (74 %) efterfrågar fler rabatter och erbjudanden från de detaljhandlare som de shoppar hos regelbundet medan drygt fyra av tio (43 %) vill att detaljhandlare kommer ihåg deras tidigare köp och preferenser så att framtida shopping blir mer skräddarsydd.

Rapporten visar att två av tre (68 %) av svenska konsumenter menar att de är mer lojala mot handlare som låter kunden genomföra köp online och returnera i butik, och fyra av tio föredrar företag som ger kunden möjligheten att handla i butik och sedan avsluta online, eller tvärt om. Svenska konsumenter är även mer lojala mot företag som erbjuder fria returer, det menar sex av tio. Samtidigt anser nästan fyra av tio att handlare bör försöka motverka returer av miljöskäl.

Fyra av tio konsumenter upplever att tekniska lösningar gjort shopping i butik mindre tidskrävande och var fjärde vill att fysiska butiker implementerar mer modern teknik för att förbättra upplevelsen. Trots det är det endast 14 procent av svenska handlare som investerat i lösningar som kopplar ihop den digitala och fysiska butiken. Intresset är dock större, då 45 procent svarar att man överväger att investera i den typen av lösningar.

Hur betalar du helst för det du handlar idag?

Källa: Pressmeddelande

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!