El-fordon

Regeringen tar fram lagförslag för trafikförsäkring på elsparkcykel

Låter ändå vettigt

Regeringen har idag lagt fram ett lagförslag inför riksdagen där de vill att de som äger eller hyr ut elsparkcyklar måste teckna en trafikförsäkring och om det kommer att godkännas återstår att se.

I lagförslaget står det att elsparkcyklar som går i minst 20 kilometer i timmen måste ha trafikförsäkring för att få köra elsparkcykeln. Lagförslaget omfattar både privatägda elsparkcyklar samt för bolag som till exempel VOI som hyr ut elsparkcyklar. Anledningen till lagförlaget är dels för att skydda de som åker på elsparkcykeln ifall en skada skulle vara framme men även om föraren råkar köra in i en människa eller fordon så trafikförsäkringen kan täcka eventuell ersättning.

Lagförslaget är ett direktiv från EU och om det godkänns vilket det förmodligen kommer göra träder det i kraft den 23 december i år. Exakt hur en trafikförsäkring ska kunna tecknas på en elsparkcykel som saknar CoC-intyg, det vill säga att det saknas något unikt nummer på elsparkcykeln är högst oklart. En elsparkcykel som har en motoreffekt över 250 watt och går över 20 kilometer i timmen är idag olaglig att framföra på svenska vägar så frågan är hur dessa ska kunna trafikförsäkras om de nu är olagliga. Kanske kommer en ny motorklass att införas alternativt att Sverige tar efter EUs regler där man kan ha högre watt på motorn och att de får gå i högst 25 kilometer i timmen.

Propositionen går att läsa i sin helhet på regeringens hemsida.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!