Apple

Så ansöker du om återbetalning för köp i App Store

För varje lyckad nedladdning i App Store finns det flera missar

I denna lilla guide hjälper vi dig att få tillbaka pengarna för appar som inte levde upp till sin prislapp.

Det finns väldigt många bra appar i App Store men låt oss vara ärliga med att det finns ännu mera skräp. Vi är säkert många som sökt upp appar som exempelvis scannar dokument eller kan göra snygga kollage men ångrat nedladdningen snabbt efter att ha öppnat appen. Har vi dessutom betalat en liten summa i tron om att det skulle garantera kvalitet är missnöjet dubbelt så stort. Det finns ju även de som drabbats av hur deras barn har köpt appar för fulla muggar när mamma eller pappa lånat ut sin telefon.

Är du i detta läget nu så ska vi försöka hjälpa dig att få tillbaka pengarna. Din lagliga rätt är att du har 14 dagar på dig att ångra ett köp men det går även att ansöka senare om appen har tillräckligt många fel och buggar. 

Det finns ingen garanti att du får pengarna tillbaka men vi här på redaktionen har bara varit med om godkända beslut. Se till att försöka ansöka inom en rimlig tid och det går endast att ansöka om köp i App Store, det innebär alltså att du inte kan ansöka om köp-i-app så som digital valuta i spel eller liknande.

  1. Gå in på reportaproblem.apple.com med Safari på din iPhone eller iPad.
  2. Logga in med ditt Apple ID.
  3. Under texten Vad kan vi hjälpa dig med? så väljer du Jag vill begära en återbetalning.
  4. I rutan Berätta mer väljer du anledningen till din begäran och trycker på Nästa.
  5. Kryssa i cirkeln vid köpet som begäran gäller och tryck på Skicka.

 

Det kan dröja upp till 48 timmar innan du får svar av Apple och upp till 30 dagar innan du får återbetalningen.

Vi finns på Patreon!

Vi ser att du har en AdBlocker på! Vår dröm är att kunna erbjuda er det senaste inom konsumentteknik utan att behöva fläska på med annonser. Vill du hjälpa oss att göra det till verklighet?

Stöd oss via Patreon!

Kommentarer