Har du någonsin undrat vad syftet är med alla falska tävlingar på Facebook? Nu har vi fått svaret.
Under flera år har det varit problem med falska annonser som leder tävlingar på Facebook – som ser ut att komma från kända företag. Eller falska artiklar om kända personer som gjort klipp på bitcoin. Frågan vi ställt oss är vad som egentligen händer om vi klickar vidare och lämnar våra olika personuppgifter.
En som ville ta reda på det på riktigt är IT-säkerhetsspecialisten och Teknikveckanmedlemmen Karl Emil Nikka. Under 18 månader lämnade han ut telefonnummer och epostadress preparerade för ändamålet. Resultatet presenteras i TV4-programmet Kalla Fakta av journalisten Emil Hellerud.
- Storbolag köper personuppgifter kopplade till misstänkta bedrägerier
- Eljättarnas säljtrick
- Bolagen kan bryta mot GDPR
- Bolagen som fortsatte att köpa trots varningar
- Flyr ner i tunnelbanan vid intervjuförsök
Lyssna också på när Karl Emil Nikka går igenom bakgrunden till reportaget i senaste avsnittet av Bli Säker-podden ihop med undertecknad.