Kultur

Snap Partner Summit bjöd på en hel del nyheter

AR kommer att bli alltmer centralt i vår vardag med nya funktioner och möjligheter

Snap har precis presenterat en del nyheter på sin utvecklarkonferens, Snap Partner Summit. Fokus ligger på hur AR tar en mer central del i vår vardag.

Snap Partner Summit har precis startat och i samband med detta presenterades en hel del nyheter kring företagets tjänster. Utöver nyheterna fick vi också ta del av lite statistik där vi ser att Snapchat nu har mer än 330 miljoner aktiva användare över hela världen varje månad.

Snap PL.AI Monsters Everywhere

Kameraföretaget Snap samarbetar nu med över en halv miljon partners, innehållsskapare och utvecklare för att tillhandahålla användarna innovativa produkter och tjänster. Under senaste året har ”Snapchatters” delat innehåll från partnerappar mer än 6 miljarder gånger på Snapchat.

Nyheter kring Snaps kamera

Deras utvecklare som finns spridda över hela världen har skapat mer än 2,5 miljoner Lenses som tillsammans setts mer än 5 biljoner gånger. Utvecklingen ska fortsätta och därför introduceras nu Lens Cloud som är en kostnadsfri samling av backend-tjänst som visar vad som kan byggas i AR. Lens Studio ligger också till grund för ett samarbete med Lego där företaget, som firar 90 år, ska kunna placera ut kreativa konstruktioner i London i sommar.

Snap Field Museum Sue The Dinosaur Triptych

Inom kort kommer Lens Studio att innehålla ”Ray Tracing” som ser till att olika AR-element ser mer verklighetstrogna ut. Deras ”Camera Kit” används av flertalet stora företag som t ex Samsung, Disney och Microsofts Flipgrid och i fallet med Samsung och deras Galaxy A Series har deras användare lekt med Lenses mer än en miljard gånger.

Snap arbetar också på en slags fingerigenkänning som ska kunna hjälpa döva personer att kommunicera via Snapchat, detta via deras Lenses.

Nytt kring shopping och AR från Snap

Sedan januari förra året har mer än 250 miljoner Snapchatters ägnat sig åt AR Shopping Lenses mer än 5 miljarder gånger. Användarna uppskattar möjligheten till AR vid provning av produkter och Lenses som använder reell storleksteknik ger 42% högre avkastning jämfört med Lenses utan denna teknlogi.

Snap Puma AR Shopping Still

Nu introduceras flertalet nya teknologier som förbättrar hur varumärken kan sprida produkter till sina kunder genom AR:

  1. Snap 3D Asset Manager gör det snabbare och enklare för företagen att bygga en augmenterad verklighet för shoppingupplevelser. Nu blir det möjligt att begära, hantera och skapa 3D-modeller för alla produkter i utbuden.
  2. En ny AI-driven Shopping Lens för att prova olika outfits utan att ens behöva byta kläder.
  3. Dress Up är en ny destination på Snapchat som för samman det bästa av AR-mode och prova-på från utvecklare, återförsäljare och modemärken på en plats.
  4. Slutligen erbjuds deras handelspartners en ny möjlighet att ta med det bästa från Snaps kamera för att prova-på i AR på deras egna appar och hemsidor via Camera Kit for AR Shopping.

Snap Modem Triptych

Snap i nytt partnerskap med Live Nation

Snap tillkännager också ett flerårigt partnerskap med Live Nation som ska lyfta framträdanden bakom scenerna. Här vill man skapa en djupare relation mellan artisterna och deras fans genom skräddarsydd och uppslukande AR som endast finns tillgänlig på Snapchat.

Snap + LiveNation

Flertalet musikfestivaler som Lollapalooza i Chicago, Wireless Festival i London, Rolling Loud i Miami och The Governors Ball I New York står på tur med EDC som är först ut i maj månad.

Utvecklarnyheter från Snap

Mer än en tredjedel av deras spelpartners har tjänat över en miljon dollar och detta genom att bygga lätta och sociala spel för plattformen. Nu läggs en ny funktion till för utvecklarna för att skapa sociala upplevelser till Minis, Minis Private Components System. För utvecklare blir det nu möjligt att addera sociala element som betyg, recensioner, rekommendationer samtidigt som integriteten bevaras hos Snapchattern.

Snap Echobatix Still

Vad är nytt för Snaps kreatörer?

Antalet möjligheter för kreatörer att utöka sin publik på Snapchat är stora via Stories, till Spotlight och Discover. För kreatörer som syndikerar kring en show där intäkter genereras via Snap Ads och Commercials ska dessa nu kunna delas upp.

Det ska bli ännu enklare att skapa videos som sticker ut med nya redigeringsverktyg för Director Mode. Ett exempel är den nya Dual Camera-funktionen som låter kreatören använda både främre och bakre kameran samtidigt och på så sätt fånga allt i ett 360-graders perspektiv.

Snappar du?     

Källa: Pressrelease

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!