El-fordon

Svenska priser på Audi Q8 e-tron

Faceliftad Audi E-tron

Audi E-tron får en smärre facelift, större batterier och nytt namn – det här är Audi Q8 e-tron.

Det krävs ett tränat öga för att se skillnad på gamla Audi Etron och nya årsmodellen. Skillnaden syns framförallt i fronten där man nu hakar på trenden med ett långt vertikalt LED-streck som går längs hela underkanten av frunkven. Audi Q8 Etron har också en traditionell grill där spjällen kan öppnas och stängas vid behov beroende på om batteriet behöver kylas eller om aerodynamik skall prioriteras.

Audi-loggan har nu en inplastad känsla. Det kommer finnas olika färgmöjligheter att välja till grillen.

Audi Q8 e-tron

På baksidan ser du skillnaden främst genom att det alltså står Q8 i stället för e-tron till vänster om registreringsskylten.

Baksidan på Audi Q8 e-tron

Därför Q8 e-tron

När vi hör betäckningen Q8 är det lätt att tänka på den betydligt större fossildrivna bilen Audi Q8. Det stora flaggskeppet i Audi-flottan. Genom att döpa om e-tron till Q8 e-tron visar man att Q8 e-tron även den är flaggskeppet – men i den elektrifierade flottan. Det finns också en mindre eldriven Audi. Den heter Q4. En Audi Q6 e-tron är under utveckling.

Interiör Audi Q8 e-tron

Kommer i två designutförande

Q8 e-tron kommer som traditionell SUV och som sportback-version med sluttande tak. Båda finns i en 50- 55- och SQ8-varianter. Siffrorna 50 respektive 55 visar hur stark en Audi är och kommer från fossilbilarna från början. SQ8 står däremot för att det är en sjuhelsickes sportig variant med allt vad det innebär av motorstyrka.

Audi Q8 e-tron & q8 e-tron Sportback

Audi Q8 e-tron & SQ8 e-tron Sportback.

Svenska priser på Q8 e-tron

  • Audi Q8 50 e-tro Proline Edition: 799 900 kr
  • Audi Q8 55 e-tro Proline Edition: 894 400 kr
  • Audi SQ8 e-tron: 1 013 300 kr.

Sportback-versionen kostar 26 500 kr extra.

Det som gör det hela så roligt är att instegsmodellen av Audi Q8 e-tron är billigare än vad gamla e-tron 55 var. Men specifikationerna på alla modeller har bumpats upp vilket gör att nya 50:an motsvarar ungefär vad gamla 55:an var.

Audi SQ8 Sportback E Tron Quattro

Batterier och räckvidd

Audi Q8 50 e-tron

  • Batteri: 89 kWh netto (95 kWh brutto).
  • Laddeffekt: 150 kW.
  • WLTP: 49,1 mil (Sportback: 50,5 mil).
  • Förbrukning: 2,01 – 2,4 kWh/mil (Sportback: 1,95-2,37 kWh/mil)

Audi Q8 55 e-tron

  • Batteri: 106 kWh netto (114 kWh brutto).
  • Laddeffekt: 170 kW.
  • WLTP: 58,2 mil (Sportback: 60 mil).
  • Förbrukning: 2,06 – 2,44 kWh/mil (Sportback: 1,98-2,41 kWh/mil).

Audi SQ8 e-tron

  • Batteri: 106 kWh netto (114 kWh brutto).
  • Laddeffekt: 170 kW.
  • WLTP: 49,4 mil (Sportback: 51,3 mil).
  • Förbrukning: 2,4 – 2,8 kWh/mil (Sportback: 2,35-27 kWh/mil

Prestanda

Alla varianter är fyrhjulsdrivna. Q8 har två motorer och SQ8 har tre motorer.

  • Audi Q8 50 e-tron: 250 kW / 664 Nm
  • Audi Q8 55 e-tron: 300 kW / 664 Nm
  • Audi SQ8 e-tron: 370 kW / 973 Nm

Drakvikten är 1800 kg med bromsande släp. Precis som tidigare.

AC-laddning

Alla varianter laddar med 11 kW som standard. Precis som tidigare går det att uppgradera till 22 kW.

Laddkurvor

Q8 e-tron har fortsatt tämligen imponerad laddkurva om än något justerad. 55-versionen med sin möjlighet att ladda upp till 170 kW går upp i 150 kW strax efter att batteriet når 25% och når sedan 170 kw en kort stund runt 60%. Q8 e-tron 50 har precis som sin föregångare plattare laddkurvar och drar upp i 150 kW tämligen omgående och håller den hastigheten ända upp till runt 80 procent.

Charging power Audi Q8 55 e-tron (106 kWh net battery capacity).

Övriga nymodigheter

Det är inte bara de större batterierna som gör att nya Q8 e-tron kommer längre. Motorerna är uppdaterade och genererar ett starkare vridmoment vid samma effekt.

Aerodnamiken är förbättrad och luftmotståndet sänks från 0,26 cW till 0,24 cW på Sportback-varianten. cW är benämningen för fenomenet luftmotståndskoefficient. Eller luftmotstånd kort och gott. Den vanliga varianten är minskningen från 0,28 till 0,27 cW.

Fjärrstyrd parkeringsassistans

Senare nästa år kommer det gå att beställa Q8 e-tron med en fjärrstyrd parkeringsassistans. Det betyder att vi kommer kunna köra bilen ut och in från parkeringsplatser med hjälp av MyAudi-appen på mobilen. Namnet på det tillägget blir Parkeringsassistans Plus.

LED-strålkastare med symboler

Med tillägget Matrix LED-strålkastare kan bilen börja projicera orienteringsljus ner mot vägen men även varningsskyltar och andra viktiga meddelanden.

Digital Matrix LED headlights: Advanced traffic information.

Beställning och tillgänglighet

Audi Q8 e-tron går att beställa från och med mitten av november och de första bilarna planeras att levereras till kunder under våren nästa år.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!