Kultur

Unreal Engine används för att fylla tomma arenor med virtuella fans

Världar möts

I dessa COVID-19-tider har vi kunnat se hur sändningsbolag tagit till trick för att göra sportsändningar lite mer som de brukade vara innan pandemin slog till. T.ex. har Viaplay gjort det möjligt för tittaren att under vissa fotbollsmatcher välja att se sändningen med fejkat publikljud.

Nu tar amerikanska Fox Sports det hela ett steg längre och använder augmented reality-teknik i kombination med grafikmotorn Unreal Engine för att under direktsända baseball-matcher skapa illusionen av att arenen är fylld med tiotusentals hurrande fans.

Producenterna kommer att kunna kontrollera hur full stadion är en viss match, vilka färger de bär och till och med anpassa kläder efter vilket väder det är.

Brad Zager, exekutiv producent på Fox Sports:
“We’re not looking to fool anybody, it’s still about the game. But shot-to-shot, when you’re watching a broadcast, it’s not more noticeable that you’re watching what is normally a broadcast with fans in just an empty stadium and having it feel weird — we want to give people a sense of normalcy”

Via: The Verge

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!