ZyberVR satsar helt på tillbehör till Virtual Reality-headsets och vi har fått testa tre av deras produkter till Quest 2.
De tre produkterna som vi fick hem från ZyberVR är tänkt att förbättra både styrning och laddning. Vilket är det som ZyberVR har lagt mest krut på och vi lade märke till att ZyberVR har en förkärlek till att skicka med reservdelar med sina produkter.
Multipurpose 3-in-1 Handles
Om du känner att du behöver en utökad känsla i spelen när du ”har” för korta armar så har ZyberVR lösningen. Den första produkten som vi testade är deras ZyberVR Quest 2 Multipurpose 3-in-1 Handles. Det är alltså ett tillbehör som förlänger känslan i handkontrollerna på tre olika sätt.
I ”Double stick mode” så förlänger vi handtagen till båda handkontrollerna. Det här passar till spel som ”Gorilla Tag”, ”Beat Saber” och ”Fruit Ninja”. Genom att använda delarna till att förlänga endast en handkontroll extra långt så får vi läget ”Golf mode”. Det här har du antagligen redan räknat ut men det passar till bland annat golfspel som ”Golf+” och ”Walkabout Mini Golf”.
I det tredje och sista läget så har du båda handkontroller i varsin ände när du byggt på all delar. Det här passar till spel som ”Kayak VR: Mirage”, ”Blade & Sorcery” och för Darth Maul-modden i ”Beat Saber”. En annan sak som du nog har räknat ut vid det här laget är att det här tillbehöret kräver sitt utrymme. Förutom alla dyra tv-apparater och bildskärmar som kan ryka så kan du ju även slå sönder din Quests handkontroller.
Även ZyberVR har tänkt på det här och skickar med två gummiskydd som sitter på utsidan av handkontrollerna. Handtagen känns riktigt stabila samtidigt som de faktiskt inte väger särskilt mycket. Eftersom ”Gorilla Tag” gör mig illamående så fick grabben här hemma hoppa in och spela det med ZyberVRs 3-i-1 handles. Han såg ut att njuta medans jag mest satt nervöst och kollade vart han skulle vifta härnäst. Han gillade dem är det korta svaret från honom.
För en prislapp på närmare 300 kronor så är det nog upp till var och en om det är värt det. Spelutvecklare brukar sällan jobba med tredjeparts-tillbehör i åtanke utan utvecklar för Quest 2-handkontrollerna. Men med det sagt så ger de gummerade handtagen en bättre känsla i flera av spelen. Jag som nyss köpt hem ”What the bat?”, fann det mycket skönare och mer troget att hålla i ZyberVRs Handles när det ska kännas som baseball-rack i båda händerna. Så visst ger det något men det är också ganska tidskrävande att sätta på, ta av och ändra form på 3-in-1 Handles.
Magnetic VR Battery Pack 5000 mAh
Batteritiden för Quest 2 och dess 3 640 mAh stora batteri ligger på ungefär 2-3 timmars speltid. Det här varierar så klart en hel del beroende på hur krävande spelen är. Så med detta extra-batteriet från ZyberVR så mer än dubblar vi speltiden. Installationen är riktigt enkel med endast en klämma som sitter på sidan av huvudspännet på Quest 2.
Den här klämman har en USB C-kabel som trycks in i laddningsporten på Quest 2. Sedan fästs den lilla powerbanken magnetiskt på sidan av klämman och sedan laddas Quest 2. ”Klumpens” vikt ligger på ungefär 90 gram och märks inte av när du spelar och den sitter riktigt stabilt. Det här är antagligen anledningen till att ZyberVR inte överdrev utan lät vikten hållas nere med endast 5 000 mAh.
Sedan tror jag att vi alla behöver en paus efter mer än fyra timmar i en VR-värld – mycket mer batteritid krävs knappast. Att Magnetic VR Battery Pack är så liten gör den också väldigt enkel att packa med när din Quest 2 ska med på utflykten. På utsidan sitter 4 lysdioder som visar hur mycket batteri som finns kvar samt en knapp för att aktivera strömtillförseln.

Magneter som inte matchar
Det här med att ZyberVR skickar med reservdelar gör sig påmint med denna produkt. Vi får nämligen med två spännen med USB C-kabel i förpackningen. Men det märkliga var att den ena inte gick att fästa magnetiskt till batteripacket. Magneterna hade helt enkelt fel poler för batteripacket och stötte ifrån det, tur att den andra stämde åtminstone. För endast 250 kronor så är det här extra-batteriet ganska prisvärt och du kan självklart använda det till att ladda annat än din Quest 2.
Magnetic Charging Dock
Sist men definitivt inte minst så har vi den produktkategori som vi anser att ZyberVR lyckats bäst med – dockningsstationer. När grabben har använt vår Quest 2 här hemma så hamnar den aldrig i laddaren efteråt. Sedan ZyberVR Magnetic Charging Dock kom innanför dörren så är alltid både handkontroller och Quest 2 fulladdade. Magnetic Charging Dock är riktigt snygg, stilren och färgerna matchar Quest 2 perfekt.
På undersidan sitter halkskydd som gör att den ligger still på de flesta ytor. På baksidan har vi en USB C-port som kommer att tillhandahålla all ström och en vanlig USB-port där vi kan ladda ett extra tillbehör med den medföljande USB till USB C-sladden. På framsidan sitter lysdioder för handkontrollerna samt en knapp som tänder upp under din Quest 2 för ett läckert sken även om undertecknad föredrar att ha den släckt. De färger som visas är blått för laddning och grönt för när prylarna har laddats klart.
Handkontrollerna till Quest 2 använder sig som bekant av ett AA-batteri var. Det här har ZyberVR sett till att lösa genom att skicka med uppladdningsbara batterier som du byter ut till i handkontrollerna. Sedan får vi även nya batteriluckor med laddningskontakter på utsidan och dolda magneter som gör att de alltid hamnar på rätt plats i dockningsstationen. Men det tillkommer några obekväma asterisker i instruktionsboken.
Även om ZyberVR marknadsför Magnetic Charging Dock med olika smarta skydd mot överladdning så påpekas det i instruktionsboken att handkontrollerna bör flyttas från laddningsstationen när de är fulladdade. Det här förstör lite det där snygga utseendet som det blir när allt ligger på plats i stationen. Sedan har vi bekymmer nummer två som inte är lika allvarligt. De uppladdningsbara Ni-MH-batterierna som man får med har en nominell spänning på 1,4 V jämfört med alkaliska batterier som har 1,5 V. Det här gör att när de är fulladdade så visas endast mellan 80-90 procents batteri på handkontrollerna i din Quest 2. Att ladda handkontrollerna tar upp till 4 timmar om du har råkat dränera batterierna helt. Men det är sällan som handkontrollerna kommer att användas så flitigt med tanke på att du bara får 2-3 timmars batteritid på din Quest 2.

Fulladdade handkontroller
Så hur har ZyberVR löst problemet med att ladda din Quest 2 magnetiskt? Med en magnetisk USB C-kontakt så klart. Här tog dessutom ZyberVR i så att de sprack med reservdelar. För de skickar med fyra stycken av dessa magnetkontakter. Om det här betyder att de slits ut lätt kan jag inte riktigt svara på ännu efter ett par veckors användning. Men inte nog med att laddningskabeln sugs fast direkt och börjar ladda utan det finns även magneter i dockan som alltid ser till att våran Quest 2 lägger sig rakt och snyggt i stationen. Att ladda upp en Quest 2 tar upp till 2,5 timmar vilket det även gör med Metas medföljande strömadapter.

Ett sken som vi gärna släcker till läggdags