Nu ska svenska hem förvandlas till smarta ekosystem och detta via IoT-plattformen Heartbeat. Denna presenterades igår av företaget 1KOMMA5° vid ett event i Stockholm.
Tyska företaget 1KOMMA5° lanserar nu Heartbeat på svenska marknaden vilket är en ny IoT-plattform som effektiviserar elproduktion och elförbrukning i hemmet. Heartbeat fungerar som hjärtat i hushållet då den kopplar samman alla energiprodukter på en och samma digitala plattform för smart styrning av energiflöden. Genom att använda Heartbeat blir du som användare en del av det decentraliserade framtida energisystemet samtidigt som du bidrar till en mer kostnadseffektiv och klimatvänlig vardag.
Visionen som 1KOMMA5°s har är att villamarknaden ska vara klimatneutral till år 2030. I samband med den rådande energikrisen är frågan om egenproducerad el blivit idag vanligt förekommande. Husägare som installerar system för solenergi vill naturligtvis minska sina elräkningar och med hjälp av Heartbeat samordnas solcellsanläggning, batteri för lagring av el, laddbox och värmepump till ett enda intelligent och heltäckande system. Denna helhetslösning ska verka för ännu effektivare ökade energibesparingar.
Heartbeat är en IoT-plattform och är ansluten till hemmets nätverk. Via Heartbeat-appen kopplas alla enheter samman som ger fullständig kontroll och överblick av energisystemet, istället för att behöva förlita sig på olika appar från flera leverantörer. Med hjälp av artificiell intelligens är plattformen flexibel och tar reda på de bästa tiderna att ladda samt strömförsörja energienheterna i hemmet. Heartbeat säkerställer att hushållet kan använda sin egenproducerade solel när den ger som mest nytta. Systemet jämnar ut hemmets effekttoppar och elförbrukning över dygnet vilket både resulterar i lägre elräkningar men minskar också belastningen på elnätet.
Lanseringen av den nya plattformen innebär chans till ännu större och snabbare expansion för 1KOMMA5°. Bolaget grundades i Tyskland under 2021, har 800 anställda i 35 europeiska länder och blev verksamma på svenska marknaden tidigare i år. Heartbeat blir ännu ett verktyg för att lyckas omvandla 500 000 hushåll per år i Europa.
Hearbeat lanserades igår under ett event tillsammans med Norrsken och Niklas Adalberth på Norrsken House i Stockholm. Du kan se hela sändningen här.
Källa: Pressmeddelande