El-fordon

7 detaljer att tänka på innan du köper elbil

Frågor och svar

Planerar du att köpa elbil för första gången? Eller har du redan en elbil men kan inte bli klok på hur allt fungerar runt laddning? Här är svaren på de sju vanligaste frågorna om att äga elbil.

Fråga 1: Vad är skillnaden på kilowatt (kW) och kilowattimmar (kWh)

Kilowattimmar förkortas kWh och är lagringsenheten för energi i batterier. Ungefär som att vi mäter bensin- och dieseltank i liter. På samma sätt drar en elbil en viss kilowattimme (kWh) per mil. Ju större batteri ju fler kilowattimmar (kWh) och därmed kommer du längre längre på en laddning. I dagsläget brukar batterierna ligga på 6o kWh till 80 kWh. Några bilar har så stort batteri som 100 kWh. En tumregel är att ju större batteri en bil har ju dyrare är den.

Volkswagen ID.4 laddar

En Volkswagen ID.4 laddar på Ionity-laddarna hos Cirkel K Mantorp.

Kilowatt förkortas kW och stipulerar hur snabbt det går att ladda bilen. Det tar en timme att ladda 50 kWh om du laddar med 50 kW. Laddar du i stället med 100 kW tar det 30 minuter att ladda 50 kWh.

De billigaste bilarna klarar ofta inte mer än 50 kW, mellansegmentet ligger på 75-150 kW och sedan finns det lite högre prissatta varianter som går upp över både 200 kW och 300 kW. Men detta förändras snabbt. Exempelvis klarar den prisvärda Kia EV 6 upp till 240 kW.

Fråga 2: Vad är skillnaden mellan AC-laddning och DC-laddning?

AC-laddning är långsam laddning

AC-laddning är det vi laddar hemma med. Det kallas även växelström. Antingen laddar vi via ett vanligt vägguttag vilket inte är att rekommendera på grund av brandrisk. Eller via en laddbox som har en så kallad typ-2-kontakt.

Tesla som AC-laddar

En Tesla som sakta men säkert laddas upp genom AC-laddning.

Vi ser även offentliga AC-laddare där du kan koppla in en egen medhavd typ-2-laddsladd eller att det sitter fast en redan. De flesta bilar klarar att ladda 11 kW som mest vi AC-laddning. Vilket i praktiken slutar på runt 9-10 kW. Då tar det ungefär 5 timmar att ladda 50 kWh. Normal svensk villa är uppförsäkrad till just 11 kW.

AC-laddning vid Scaniabadet i Malmö

En solcellskopplad offentlig AC-laddare vid Scaniabadet i Malmös. Den ger endast 3,7 kW vilket betyder att det tar 13 timmar att ladda 50 kWh. En laddlösning från en svunnen tid helt enkelt.

DC-laddning är snabbladdning

När vi pratar om bilar som laddar 50 kW eller mer så handlar det i stället om DC-laddning. Det vill säga likström. Dessa laddare har alltid en fast kabel som du använder. DC-laddarna har två extra kontakter på handsken.

Kia EV 6 laddport

CCS-kontakten som DC-laddarna använder kombinerar den vanliga typ2-laddaren för AC-laddning med två extra kontaktdon. Dessa gömmer sig bakom luckan precis under vanliga kontakten.

Motsvarande kontakter brukar dölja sig under en liten lucka eller annat skydd precis under din vanliga laddkontakt. Denna typ av laddare kallas CCS-laddare. Det står för Combined Charging System. Namnet kommer från att den kombinerar vanlig typ2-laddare med de två extra kontaktdonen.

Laddare med tre olika typer av laddkablar

Många 50 kW-laddare har tre olika typer av kontakter. CCS-laddaren som är standard i de flesta bilar idag. Chademo som är en japansk standard och så en AC-laddare.

På Japanska bilar och några franska används i stället en annan typ av kontakt vid namn Chademo (Skrivs ofta ut CHAdeMO och står för Charge de Move). Majoriteten av alla 50 kW-laddare i landet har en CCS-laddare, en Chademo och en AC-laddare. Nya laddare som byggs är dock ofta mycket snabbare och erbjuder bara CCS-laddare.

Fråga 3: Varför laddar inte min elbil så snabbt som utlovat?

50 kW, 100 kW eller 150 kW. Det spelar ingen roll hur snabbt din bil laddas. Du kommer ofta hamna i en situation där laddningen inte ens kommer närheten av bilens teoretiska laddkapacitet. Det beror på flera anledningar.

Din bils laddkurva

Alla bilar börjar ladda lite långsammare för att sedan öka något, men ganska omgående vänder effekten (kW) nedåt och blir allt långsammare. När du når 80% minskar det ännu mer dramatiskt allteftersom din bil krypladdar upp till 100%.

Laddkurva elbil

Illustration från alltombil.se: Fiktiv laddkurva men som kan stämma rätt bra på många bilar – alltomelbil.se har en föredömlig artikel på ämnet.

Detta kallas laddkurva och gäller all former av laddning. Anledningen till att effekten (kW) måste minskas är för att skydda batteriet mot värme. Ju mer värme som utvecklas ju skadligare är det för batteriet.

Vill du veta hur snabbt just den bilen du äger eller är intresserad av att köpa laddare så Googlar du “laddkurva” och sedan vilken bil det gäller.

En Aiways U5 skall klara 50 kW-laddning. Men denna kyliga kväll i februari nådde den endast 28 kW vid 65% laddning.

Kyla gör laddningen betydligt långsammare

Det finns inget som sabbar en så fin och effektiv laddsession som när det är kallt ute. Exakt hur kallt är svårt att sia om men det räcker med att temperaturen utomhus skall gå ner till ett par plusgrader. Anledningen är att litiumjonerna rör sig långsammare i elektrolyten.

Volkswagen ID.4 får både snabbare batteri och snabbare laddning med nästa mjukvaruppdatering.

Volkswagen ID.4 får både snabbare batteri och snabbare laddning med nästa mjukvaruppdatering.

Det blir dock allt vanligare att bilen förvärmer batteriet så att det inte är så kallt när vi kommer fram till laddaren. Viktigt är då att tänka på att slå in laddaren i bilens GPS. Det är enda sättet för bilen att veta att det är laddags om en timme eller två. Volkswagen ID.3 och ID.4 får exempelvis denna funktionen med 3.0-uppgraderingen av mjukvaran.

Men också för hög värme

Det är inte lätt att vara batteri. Kyla minskar effektiviteten medans allt för hög värme sliter på batteriet i längden. Därför har de flesta moderna elbilar vätskekylning av batteriet. Däremot saknas det på exempelvis Nissan Leaf och Volkswagen E-Golf. Därför kommer hastigheten på laddningen gå ner om du snabbladdar många gånger på raken.

 

Fråga 4: Varför går inte min bil så långt som utlovat?

Förbrukningen av bilar, och därmed räckvidden, mäts genom en körcykel som kallas WLTP (World harmonized Light-duty vehicles Test Procedure). Den simulerar lite olika körsätt och hastigheter. När vi själva är intresserad av räckvidden brukar det vara när vi kör långt på motorväg. Här i mellan finns en enorm diskrepans på förväntningarna.

Räckvidden på elbilar är nämligen helt beroende på hur snabbt vi kör. Därför kommer vi hyffsat långt på landsäg i 50-70 km/h medans vi kommer betydligt kortare sträcka på motorväg i 120 km/h.

Skulle du få räckviddsångest på motorvägen och är osäker om du kommer fram till din destination så brukar det räcka med att sänka hastigheten till 100 km/h. Då minskas förbrukningen rejält och du kan till och med uppleva att bilens räckviddsmätare står still ett bra tag då räckvidden ökar relativt mot vad den var tidigare i samma takt som du förbrukar el.

Fråga 5: Hur/var hittar jag laddare?

Ladda där du är eller dit du skall

För att hitta laddare på ett visst ställe eller i närheten är Chargefinder den bästa tjänsten. Den finns både som webbsida och appar till iPhone och Android.

Chargefinder visar laddare på Hemse på Gotland

Chargefinder visar laddare på Hemse på Gotland. Använd med fördel filtret i appen för att ta bort alla långsamladdare.

Här kan du se hur snabba laddarna är samt vilka som driftar dem. Ta gärna en titt innan du skall iväg till en viss ort och se vem som står bakom laddarna. Sök på leverantören i App Store eller Google Play Store och ladda hem rätt app. Skriv in dina kortuppgifter i appen. Sedan kan du enkelt starta laddaren på plats när du behöver.

De vanligste laddleverantörerna inne i tätbebyggelse är idag Mer, Eon, Incharge, Recharge samt lokala elbolag som använder EasyPark som betalleverantör. Längs motorvägar hittar du också Ionity och Teslas Superchargers. Tesla kommer snart öppna upp sitt laddnätverk för övriga elbilar.

Ladda längs din rutt

Skall du köra längre och behöver ladda längs vägen använder du A Better Route Planner. Även det finns som webbtjänst och appar i Apple App Store och Google Play Store. Om du betalar för dig så fungerar det också i Apple Car Play och Android Auto samt ger andra fördelar.

A Better Route Planner på MacBook Pro 14"

Så här tycker ABRP att vi skall köra till Gotland. Hoppas vi inte blåser bort i Karlskrona.

A Better Route Planner kommer alltid prioritera de snabbaste laddarna då målet är att genomföra resan så snabbt som möjligt. Du kan dock välja bort vissa laddtjänster om det skulle vara så att du inte vill ladda där. Exempelvis om du inte har något avtal med Ionity.

  1. För att göra det trycker du på ABRP-loggan längst upp till vänster.
  2. Aktiverar Advanced Settings (det står på engelska även om övriga appen är på svenska).
  3. Slutligen scrollar du ner till Laddare och nätverk
  4. Välj Laddnätverksinställningar.
  5. Sök upp det laddnätverket du vill undvika och välj Undvik eller Använd aldrig.

Fråga 6: Varför blev det så dyrt när jag laddade?

Timpris

Vissa leverantörer tar betalt per timme i stället för per kilowatttimme (kWh). Står du då länge och pysladdar upp till 100% kan det bli mycket dyrt.

Du saknar avtal med Ionity

Laddar du på Ionity utan avtal kostar det 8,70 kr per kWh. Med avtal kostar det mellan 3 kr och 4 kr per kWh. Dessa avtal kan du teckna via din biltillverkare och månadsavgiften brukar ingå första året. Om du inte kan eller vill ansluta dig till Ionity via biltillverkaren kostar ett avtal direkt med Ionity 190 kr per månad.. Då laddar du för 3,50 kr per kWh.

Du använder fel laddavtal

Avtalet med din biltillverkare som ger billig tillgång till Ionity ger också möjligheten att ladda på en rad andra laddstationer. Men det kan vara lite vanskligt för roamingavgifter kan uppstå. Samma sak om du har avtal med en annan laddoperatör. Ibland fungerar deras taggar på fler operatörer men då med ibland markant ökad kostnad.

Lösningen är att se till att alltid starta laddaren med en tagg eller app som tillhör den laddleverantören som äger stolpen.

Fråga 7: Får jag ladda till 100%?

Både biltillverkare och förståsigpåare pratar ofta om att man endast skall ladda till 80%. Detta gäller underförstått om du inte har behov att ladda fullt för att ta dig till din destination. Många biltillverkare har ändrat rekommenderat till 90% på senare tid. Detta är en kombination av att man märkt att batterierna nog är tåligare än vad man först trodde samt att man lagt in en liten buffert längst upp. Buffert innebär att även om vi laddar 100% så har vi faktiskt inte laddat batteriet fullt.

Volkswagen ID.4 laddar ihop med andra ID.4:or

Ingen kö ännu – men ha lite känselspröt ute och läs av omgivningen i händelse av att många bilar skulle komma in samtidigt.

Men sedan finns det normer hur vi beter oss på laddstationer. Om det är kö till en laddare skall du aldrig ladda mer än du behöver. Men samtidigt skall ingen komma och ifrågasätta hur du laddar. Ingen kan veta om du måste ladda upp till 100% för att komma till nästa destination eller vad det nu kan vara.

Ionity-laddare laddar över 80%

86% laddning skall ingen ha en åsikt om.

En sak som är bra att tänka på dock är att om din bil endast klarar att ladda med 50 kW så välj då 50 kW-laddaren och inte 150 kW-laddaren bredvid om det finns en sådan.

Har du fler frågor?

Det roliga med elbilar är att det går blixtsnabbt nu. Nya frågeställningar uppstår och gamla sanningar vittrar sönder. Har du fler frågor? Tveka inte att ställa dem via kommentarerna nedan.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!