7-Eleven vill bredda menyn från kaffe, korv och sista minuten-köp till öl och vin. Kedjan har sökt serveringstillstånd för sin butik på Centralstationen i Göteborg, intill Nils Ericsson-terminalen. Tanken är att resenärer som väntar på tåg eller buss ska kunna ta ett glas öl eller vin till maten. Enligt 7-Eleven handlar det om extra service på utvalda platser, som centralstationer och flygplatser.
När det kan bli verklighet beror på hur snabbt kommunen hanterar ansökan. Just nu finns inga planer på att söka tillstånd för fler vanliga butiker. Efter att matkravet för serveringstillstånd slopades i Sverige kan vi nog hoppas på fler oväntade ställen för en öl framöver.
