Amazon har för första gången avslöjat hur mycket vatten företagets datacenter använder. Under 2025 gick det åt 2,5 miljarder gallon, vilket motsvarar ungefär 9,5 miljarder liter. Vattnet används för att kyla servrarna som driver molntjänster och AI. Amazon säger att deras datacenter är sju gånger mer vatteneffektiva än branschsnittet och att användningen har blivit bättre sedan 2021.
Det låter fint i en hållbarhetsrapport, men siffran är fortfarande ganska enorm. AI behöver inte bara el, utan också kylning, mark och infrastruktur. Amazon använder mer luftkylning och återvunnet vatten på vissa platser, men datacenter blir snabbt en het fråga för kommuner som redan oroar sig för vattenbrist.
