I Frankrike har Apple dömts till böter på 8 miljoner euro för riktade annonser baserat på användardata till franska iPhone-användare.
Den franska dataskyddsmyndigheten Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL) har dömt Apple till böter på 8 miljoner euro. Enligt CNIL ska Apple ha brutit mot Frankrikes dataskyddslagar genom att använda riktade annonser i App Store utan godkännande från franska iPhone-användare.
CNIL menar att Apple har samlat in data från användare och använt den för skräddarsydda annonser i iOS 14.6 som standard-inställning. De påpekar även att användare har tvingats till flera åtgärder för att stänga av riktad annonsering i inställningar.
Apple har svarat med att de är besvikna över beslutet och planerar att överklaga. De hävdar att de aldrig använt någon data från tredjepartsappar för annonser. Apple har sedan iOS 14.6 förändrat hur riktade annonser fungerar och inställningarna för det.
Via: Macrumors