Övrigt

Apple Store Täby introducerar nytt koncept

Apple Store Täby

Idag på förmiddagen bjöd Apple in den samlade pressen till en premiärvising av den första Apple-ägda butiken i Sverige (i Täby norr om Stockholm närmare bestämt). Se gårdagens artikel för fler bilder och filmer.

Även om foton ifrån visningen ger en hint om hur butiken ser ut, så visar de inte hela bilden och jag har här försökt sammanfatta mina intryck av butiken, som öppnar för allmänheten imorgon lördag klockan 10:00.

Till och börja med så har butiken ett annat upplägg än övriga “In Mall Stores”. Istället för en djup butik, där allt ligger i något som kan liknas vid en stor hall, har Apple denna gång vridit på det hela och gjort denna butik bredare än vad den är djup.

Utifrån är det en minst sagt imponerande byggnation man har lyckats med och nu när hela butiken är avtäckt kan jag inte annat än tycka att den passar bra in i den övriga centrum-miljön och de övriga butiker Täby Centrum lyckats attrahera. Hela butikens bredd består av glas och över ingången hänger ett stort, lysande, Apple.

Butiken i sig är indelad i två delar, en främre och en bakre del, som i sig är något nytt när det gäller Apples butiker. All försäljning av hårdvara: Mac, iPad, iPhone och iPod, sker i den främre delen. Här är det, på vanligt Apple-manér möjligt att testa alla produkter, i princip hur mycket du vill. Alla produkter följs av en “Smart Sign”, vilket helt enkelt är en iPad med en speciell app som gör det möjligt för kunden att titta på olika versioner, konfigurationer och dylikt av produkten, innan köp.

Apple Store Täby - Genius bar

Den bakre delen används bland annat för Genius Bar-möten, företagsförsäljning, One-to-One-utbildning, Creative och andra typer av tjänster som Apple tillhandahåller till kunderna i sina butiker. Här sker också försäljning av tillbehör till hårdvaran som säljs i det främre utrymmet. Det är med andra ord mycket lätt att hitta till rätt del och få den hjälp du behöver.

Genius Bar-sektionen använder det nya 360-design som har diskuterats ett tag. Till skillnad ifrån den tidigare designen, där en stor bänk skiljde Genius-medarbetare och kunder åt, sitter de nu sida vid sida. Detta ger en närmare kontakt mellan de två och är i mina ögon helt rätt beslut från Apples sida.

Bokning av Genius-möten kan dels ske via Apples webbsida, där du också kan boka in sig i seminarier och andra utbildningar, eller direkt i butik hos en säljare.

Jag fick chansen att testa detta system vid mitt besök, jag hade ett irriterande klickande ljud ifrån min iPhone 4S som jag vill att de skulle titta på. Sagt och gjort, jag fick hjälp av en säljare, blev inbokad på en mötestid 8 minuter senare (slot-tiderna finns tillgängliga med 10 minuters mellanrum), och fick sätta mig och vänta. Då det inte var några kunder i butiken så kom min Genius, Marco, omgående fram till där jag satt. Jag fick i korthet beskriva problemet, han tittade på telefonen och gick sen in i den bakre delen av butiken för att utreda vad som exakt behövde göras. 3 minuter senare var han tillbaka, jag fick veta att jag hade möjligheten att få baksidan utbytt, utan extra kostnad, och efter att ha accepterat det dröjde det inte många minuter till innan jag hade en helt ny baksida på min iPhone.

Apple Store Täby

Apple vet hur man ska hantera kunder, och mitt Genius-besök är bara ytterligare ett bevis på detta. Jag blev otroligt trevligt bemött, min Genius förstod mitt problem snabbt och var framförallt angelägen om att lösa det på bästa sätt för mig, inte för Apple. Det kallar jag service.

Jag fick också en chans att testa den nyligen släppta Apple Store-appen, som finns att ladda ner till iPhone och iPod. Appen gör det dels möjligt att handla produkter via så kallat Express Checkout, boka tid för Genius-möte och en massa andra delar, som Apples webbsida men i lite mer behändigt format. Dessutom är det möjligt att, när du väl är i butiken och ansluten till det trådlösa nätverket, använda tjänsten EasyPay. Du öppnar upp appen, väljer EasyPay, scannar streckkoden på varan du tänkt köpa och sen klickar köp, klart! Ditt köp fakturerats till samma kort som ditt iTunes-konto använder och det är möjligt att köpa varor och produkter helt utan att ha kontakt med någon säljare.

Sammanfattningsvis så är butiken mycket imponerande, inte bara är den den första av sitt slag med det nya upplägg, det är också ett upplägg som går hem starkt hos kunderna. Servicen är i världklass, och oavsett vilket behov kunden har så kan jag med säkerhet säga att du kommer gå därifrån nöjd och belåten.

Butiken öppnade för allmänheten 10.00 idag.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!